torsdag 14 april 2011

Tro

Så länge mänskligheten har funnits har alltid en tro funnits. Det kan vara en tro på gud, en tro på träd, en tro på djur, en tro på solen, en tro på vattnet, en tro på vinden och massa andra tron. Sen har det alltid funnits dom som inte har någon tro alls. Jag är en av dom och dom kallas ateister. Dom kanske har en tro pch det skulle isåfall vara att gud inte finns. Jag får frågan men varför tror du inte på gud ofta. Mitt svar är att jag tycker det finns brist på bevis.


Vissa beskriver atheismen som en religion. Detta kan jag ej förstå. En religion är ett levnadssätt eller en livsstil. En religion säger vad du ska göra och vad du inte ska göra. Ateismen motstrider religion. Ateismen säger inte vad du ska göra och vad du inte ska göra. Ateismen säger gud finns inte. Ateismen går ut på att skapa ett eget tänk om saker och inte grunda saker utifrån religion.

Grejen är sådan att jag som atheist har ingen bördan att bevisa att gud inte finns. Det är teisterna som har bevisbördan att bevisa mig att gud finns. Det är teisterna som måste övertyga mig.

Jag vill även tillägga att ateister tror ej att det är ödesbelagt att människan skulle gå på jorden. Varför skulle denna tro som tror att gud inte finns och inte tror på något övernaturligt tro på ett öde? Ateister tror på det man ser. Isåfall om någon ateist skulle tro detta skulle den inte vara ateist men däremot kanske agnostiker. Det finns massor av olika atheistiska tron men alla grundas utöver en tro det är att gud eller något övernaturligt finns ej.


Om jag säger att det finns lila springade hundar på molnen skulle du tro mig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar