torsdag 14 april 2011

Greven av Monte-Cristo

Kärlek i min bok ( greven ) så har huvudpersonen ( Edmond Dantes ) 3 olika sorts kärleks relationer till sin fru, pappa och fängelse kompis 

1. Frun, utdrag från boken:  Fernad hade friat flera gånger till Mercedes ( frun) flera gånger, men hon äslkade endast Edmond Dantes 

2. Pappan: jag ska hålla av dig så som jag höll min far.

3.fängelse kompis: om ni är ung, så blir jag er kamrat. Om ni är gammal, så blir jag er son.

Jag tycker att det finns stora skillnader: 

1. Att ha kärlek till sin fru är att man verkligen älskar den personen och vill spendera hela sitt liv med den personen.

2. Att ha kärlek till sin far är att man gillar sin far för att han har skapat en. Man har inte samma slags kärlek till sin far så som man har till sin fru. Man får ju kanske inte fjärilar i magen när man ser sin far, men om man är med sin fru så kan det hända att man får fjärilar i magen ibland.

3. Att ha kärlek till en kompis är att ha en slags broder/syster kärlek. En kompis kan man ha roligt på ett sätt som vi har gemensamt. 

Min kärlek till min far är nog lika som alla andras känslor och kärlek, man gillar ju sin far för att han nu är just din far men man kan ju ibland inte gilla sin far för att man har bråkat eller gjort någonting som man blir arg över. Jag älskar ju min far innerst inne även fast jag kan vara arg på honom. Man har fortfarande sina känslor för sin far kvar. Det är inte samma sak som en kompis som man kan bli ovän med och kanske sedan inte blir sams igen, men med sin pappa så blir man ju alltid vän med igen. 

I boken står det att Edmond ber till Gud på kvällarna i sin fängelse håla.
Jag tror att religionen i boken skulle vara kristendom, för att han ber till Gud och för kristna är Gud deras tro.

Edmond bad böner, som hans mor hade lärt honom
Edmond vände sina tankar om att komma ut ur fängelset till gud. Han nästa skrek ut bönerna.

Jag är inte kristen och jag tror inte heller på Gud, Jag är alltså en så kallad ateist. Alltså jag tror inte på Gud men jag tillåter att andra tror på Gud.

Hoppet i min bok var att Edmond har hopp om att få komma ut ur fängelset och vara med sin festmö, far och alla andra vänner han har där ute.

1 kommentar: