torsdag 14 april 2011

Tro Hopp &Kärlek i Antikens Värld Del 2

”Om jag någonsin upprest ett tempel dig till behag och bränt saftiga lår av tjurar och getter såsom en hyllning till dig, bevilja mig då denna önskan: straffa med pilar danaerna hårt för de tårar jag gjuter!”
I boken som jag läste handlar mycket om att de grekiska folken är mycket troende på de Grekiska Gudar. Man ser i meningen att de offra till Gudar på vanliga dagarna, och de ber till Gudar när de behöver. Vad jag förstår från boken är det att folket inte tror på alla Gudar, utom de har en eller några Gudar som de offra och be till.
En grej som jag inte förstår är att när kriget hade börjat, då kommer Gudarna in och försöker göra kriget värre. Jag kan inte riktigt förstå hur de tänker, och varför de gjorde så. Kan det va att de lever för länge och ha för tråkigt och vill hitta något kul eller?
De skrev inte mycket om hopp i boken. Men vad jag tror är att hopp för de som var med i kriget under den tiden är mycket olika. Jag tror att kungen, ledare och de kända och starka vill bli kända, sedda. De vill vinna i kriget, och att folket ska komma ihåg deras namn och samtidigt tycka att de är bra på alla sätt och viss. De vill till och med att deras namn ska bli ihågkomna hundratal år efter. Det är vad de vill.
Vad de mindre (slavar) vill borde vara helt olika. Själv klart vill de kanske också bli sedda med hjälp av kriget. Men jag tror mer att de vill hem, till sin fru och barnet, till sin familj. Att det inte skulle finnas något krig alls. För man vet aldrig om man kan komma tillbaka till sitt hemland eller inte, man vet inte hellre om man komma överlevas eller inte. Jag tror att de som va med i kriget har redan en tanka om vad krig innebär för dem. Det är säkert att det inte är deras vilja att vara med i kriget. Men ingen kan göra något åt det. De har inga val, för det är så bara, de rika och de som har makt bestämmer.

Kristendoms tro är Gud. Som sagt ber Kristen väldigt mycket(de som är troende), och allt viktiga grejer händer i kyrkan. Allt de gör visar att de är mycket troende på Gud, de litar på deras Herren och tycker att Gud är stören och starkare än allt.
Vad är deras hopp då?
”Visa aktning för din far och din mor, så att du får leva länge i det land som Herren, din Gud, ger dig. ”'
Mening är en av de tio budord inom Kristendom. Jag tolkar det här budet som en hopp till Kristendom, och jag tolkar det som två hopp.
En av dem är att man vill leva länge i det land som Gud gav till dem. För at t man kanske inte vill skilja sig från sin familj och vänner mm. Också för att man inte är klart med allting som man vill göra, man har inte nått mål som man har.
Den andra hopp tror jag att det är hopp från föräldrar. De hoppas att sina barn ska ha respekt för dem, att barnet ska vara snälla mot de och har mer tid föra att vara tillsammans med dem. För när man har blivit stor så har man mycket att göra. När man har tid så umgås man med sina vänner, man brukar inte vara med sina föräldrar speciellt mycket. Men föräldrar vill alltid vara med sina barn.
Sverige är ett land som var Kristendom. Det har påverkat att Svenska tradition. Sverige firar Jul, Påsk mm. Svenskarna är inte troende, men ändå så brukar de ber till Gud om de vill något.

För mig är tro ett otydligt begrepp. Familjen är Buddismen, men eftersom Kinas grund är Taoismen, och den har blandat med andra religion och läran så tror jag att jag inte är hel Buddismen.
Jag tror på Buddha, kinesiska Gudar och jag tror på att man återföds. Jag tycker det är för att jag är uppväxt i en miljö där alla gör det i en mer eller mindra sätt. Kinesiska historia, kinesiska högtid, berättelse handlar mycket om Gudar och älvor. Det gör att man blir säkert mer eller mindre troende.
I kinesiska familj brukar man har en eller fler statyer eller bild av Buddha eller kinesiska gudar. Hemma hos mormor har hon en plats där hon varje morgon och kväll offra rökelse till Buddha och Gudar, samtidigt ber.
Eftersom jag tror på att man återfödds, så hoppas jag att jag ska ha ett bra liv nästa gång. Om man ska föddas bra nästa liv tror jag på att man måste göra bra saker detta liv. Den här tanka får jag mest från mormor men också i andra stället.
Jag tro på att man återfödds för att man måste ha tro för att leva vidare. Jag kan inte tänka att när en person dör så försvinner den bara. Istället för det vill jag lita på att de återfödds, att de börjar ett nytt liv, att jag kanske kan träffa de mer, någon gång.

/Shuyue
Antiken

2 kommentarer:

  1. Den var ju jättebra. Men varför ville de "starka" krigarna vinna kriget? för rikedomar? men du sa att de ville vinna och att man skulle känna igen deras namn. var de positivt eller negativt?! :)

    SvaraRadera
  2. Jag täker mer på att de "starka" personer har redan säkert pengar och makt på något sätt. Så tänker jag på varför vill de kriga om de redan har rikedomar? Tillslut kommer jag på att under de tiden "brukar" det vara att man krigar för att vill efter hundratals år, deras namn ska ihågkomna.

    Jag tycker det har både positiva och negativa sidan. Negativa sidan är att om alla vill göra det som de gör kommer det säkert bli kaos. Och den positiva sidan är att om det inte händer såna "stora" händelse under de gamla tider så kommer inte vi veta lika mycket som vi vet nu.

    SvaraRadera