måndag 11 april 2011

Plikt

Tyko Gabriel Glas nämner ofta om plikten som något dåligt i sin berättelse. 
”Och plikten, vilken förträfflig skärm att krypa bakom för att slippa göra det, som bör göras” skriver han vid ett tillfälle då han tänker över aktningen för människoliv.
Vid ett tillfälle har fru Gregorius berättat om natten då hennes man, som är präst, har våldtagit henne, ”Han talade om att hans salighet stod på spel, han visste inte vilka svåra synder han kunde komma att begå, om hon inte gjorde honom till viljes. Det var hennes plikt att göra det, och plikten gick före hälsan, Gud skulle hjälpa dem, Gud skulle göra henne frisk i alla fall”
     Jag fick en tanke om hur plikten tar plats i religion. Och kom fram till att religioner utgår från plikter. Dock att plikterna gömmer sig bakom snällare benämningar så som tro, hopp och kärlek. Jag säger inte att dessa plikter alla gånger är dåliga. Men vill ställa frågan, är det bra att dessa ”plikter” inom religioner gör att vi stänger ute all annan tro, hopp och kärlek? Är det verkligen nyttigt att som människa följa plikter som från start inte alltid är något man själv vill känna tro, hopp och kärlek till?
      När fru Gregorius förklarar hur hennes man sa att det var hennes plikt att göra det, och att plikten gick före hälsan samt att Gud sedan skulle vara den som hjälper dem. Undrar jag över. Hur hon kände sig då någon säger att det är hennes plikt att göra det, göra något som hon egentligen inte vill. Jag tror att många av de tillfällen då plikten från en religion kommer in och försvarar något, gör det väldigt många illa. Men att de inte vågar göra annat än att hålla sig till plikten, som de för att klara av det. Låter sig tro att det är sin rätta tro, sitt hopp och sin kärlek.
      Jag tycker att det är läskigt hur man kan använda plikter inom religion till försvar för sina handlingar. Och hur det då kan skada andra människor.

/ Hanna O,
Bok: Doktor Glas (Realismen)

29 kommentarer:

  1. Din text var bra skriven och fick mig verkligen att stanna och tänka till. Visst är det så att ens plikt som då kommer från religionen kan hindra oss göra saker vi vill eller tvärtom. I den här situationen inte, men visst kan ens plikt också föra oss till lycka? Visar man kanske någon stans i boken "Doktor Glas" om hur religion för många lycka? Lyckan behöver inte alltid vara kärleken eller ens hopp. Visst kan lycka dessutom vara endast tron, tron som är våra plikter?

    Som svar på dina frågor tycker jag att det absolut inte är rätt att följa någon tro så länge man inte trivs i den. Men sen så tror jag inte heller det finns någon tro som vill skada oss. Det är människans uppfattning som förstört tryggheten i många religioner. Eller?

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. I min bok så långt jag har hunnit läst så nämner Glas endast plikten som något dåligt. Det var nog därför jag började tänka över det jag skrev om. Men absolut jag håller med det du skriver! Tycker om det du skrev med att vår plikt också kan föra oss till lycka. För de som är väldigt religösa är det självklart att plikten kan föra dessa människor till lycka. Men de som inte förstår dessa plikter? kan inte de skadas av dem? samt de som är i ett väldigt religöst hem, då familjen är väldigt religösa men som själv hamnat utanför och inte är eller vill vara lika religösa. Kan de skadas? jag tänker då att detta kan inträffa i ett mångkulturellt samhälle som vi lever i. Vill jag bara säga, att det som fick mig att tänka till var när jag läste om fru Gregorius, då hon blev tillsagd att göra något eftersom att det var hennes plikt, för att mannen inte visste vilka svåra synder han kunde begå om hon inte gjorde som han sa. Jag kopplade detta till andra tillfällen då detta kan hända.

    Som svar till din fråga i slutet. Jag förstår hur du menar och jag håller med. Men har du tänkt över vad som får människor att bilda en uppfattning som förstör tryggheten ? är det kanske religionernas plikter som gör att många tänker till ?

    SvaraRadera
  4. Jag håller med om vad ni båda diskuterar om, men är det så att vi behöver bevisa för gud att vi är goda människor genom massvis av plikter och vad vi får och inte får göra? Räcker det inte med att att vara mänsklig och göra det bästa man kan i samhället? "Ingen är perfekt" brukar vi höra, men är det möjligt att alla religösa människor skulle klara av dessa plikter? I kristendomen får du t.ex. inte ljuga, stjäla eller vara otrogen och som buddhist detsamma det här med rätt handlande, inte tala i onödan och undvika våld. Inom islam måste du be fem gånger per dag vänd mot Mecka och det finns lagar och regler inom det mesta hur hur man ska vara en god människa. Om någon skulle klara av detta skulle det vara ett mirakel, inte sant? Räcker det inte med att vara oss själva, eller vad tycker ni?

    SvaraRadera
  5. Intressanta frågor du lyfter Linn! Jättebra!

    SvaraRadera
  6. Hanna, den uppfattningen som förstört tryggheten i ens tro tror jag kan bero på människor som tror sig bära på kunskap. Kunskap som egentligen bara är stolthet och fördomar. Människor med fel uppfattning av saker och ting, som tror sig tala rätt. Dessa människor behöver sättas på plats, sättas på plats av någon med riktig kunskap. För religioner handlar väl om kunskap? Kunskap som ska leda oss den rätta vägen, som ska få oss leva lyckligt, långt och tryggt. :)

    Linn, jag tror tyvärr inte vi hade vetat vad som är rätt och vad som är fel om dessa religioner inte funnits till. Människor utan tro har omedvetet tagit delar från olika religioner för att bli medvetna om rätt och fel. Kan ju tillägga att ganska många muslimer följer det mesta religionen säger utan att stöta på problem. Själv blir jag avundsjuk, men på samma gång lycklig och önskar jag själv kommer bli som dem. Religioner är något som leder oss till det rätta, varför anser vissa det är fel med religioner då? Enligt mig beror det starkt på att vi människor inte alltid vill göra det rätta. Vi vill inte följa något, utan leva utifrån vad vi känner för att göra. Sen kan det också bero på att vi fått oss en fel uppfattning av religioner, de enda religiösa människorna som kommer upp i median är dem fördomsfulla, vilket vi inte vill bli. Vad tycker ni?

    SvaraRadera
  7. Jag, som ateist, håller inte med. Linn, det du säger kunde inte skrivas klarare, du har fullständigt rätt. Jag anser att människor inte har plikt till någonting, förutom att göra det som känns rätt.

    Sara, Lycka kan omöjligt beskrivas som en gemensam sak för alla. Lycka kan vara tro, lycka kan vara hopp, lycka kan vara kärlek. Så du kan inte definiera lycka. Den enda plikten människor har är att vara så god man kan vara, och göra det som är rätt. Ingen är perfekt, våra brister gör oss till människor. Lilla lady, lilla lady...
    För vissa kanske religion är lycka, för mig är det verkligen inte. Jag tycker att religion skapar lika många problem som det löser. Men det är min personliga åsikt. Religion hjälper många människor dock, det medger jag.

    Till sist, Hanna, din text var välskriven, och var intressant och fick mig att tänka. Mycket bra jobbat! :)

    SvaraRadera
  8. Jag förstår vad du menar Linnis ! Men jag tror samtidigt.. för att vara sig själv behöver man "plikter" som i vårat fall, vi som inte är så religösa, är regler. Vi blir ju de vi är genom att vi lär oss vad som är bra eller dåligt, och gör saker utifrån det. Dock kanske plikter är mycket mer strikta och ger hemskare och allvarligare konsekvenser. Men de regler som vi har ger oss också konsekvenser om vi går emot dem ? Jag hoppas du förtås hur jag menar..

    SvaraRadera
  9. Shit vad bra du skriver Sara ! jag har väldigt svårt att besvara dina svar eftersom att du skriver så bra! men jag försöker :) Jag håller med dig om det du säger med att vi utan tro omedvetet tagit del av religioner för att veta vad som är rätt eller fel. Men dock behöver det inte bara vara de utan tro som tagit del av religionen.. jag tror också att det lika mycket kan vara tvärtom. Eller är det så att när religioner möts (samt de som inte är troende)och skapar känslor och mycket tankar, är det då vi alla får reda på vad som är rätt och fel ?

    Svar till Santiago: Tack !! Detsamma, jag gillar ditt inslag av Daniel Adams-ray där i mitten.. ;) men dock vill jag bara påpeka, om vi som då inte är troende inte skulle ha några regler att följa, hur skulle vi då vara som människor ? hur skulle vårat samhälle se ut då? kan man inte också göra en liten liknelse mellan plikter och regler.. ? Själv tror jag dock som jag skrev innan att just ordet plikt är starkare. Och att det har en större och starkare påverkan på folk.

    SvaraRadera
  10. En bra text som även har lett till en het debatt. Som Santiago skriver, att lycka inte är densamma för alla utan att den definieras olika av olika personer, det håller jag fullständigt med om.

    Jag förstår dock inte Linns tankesätt. Religioner har självklart regler för att de skall följas, men samtidigt så säger till exempel kristendomen att man ska göra allting så gott som möjligt. Om man till exempel ljuger så dömer inte gud dig till ett evigt helvete, utan han förlåter dina synder. Bibeln säger att den enda som är perfekt är gud. Människor gör fel och därför så syndar vi. Det finns faktiskt folk som klarar av alla regler i de heliga skrifterna, titta på munkarna. Vad menade du även med "räcker det inte att vara oss själva"? När man är kristen, till exempel, så gör man ett aktivt val på hur man vill leva. Alla religiösa är inte heller lika troende. Såsom det finns muslimer som inte äter griskött, ber 5 gånger per dag, så finns det muslimer som äter det de behagar, bär de kläder de vill och etc. Sen är alla inte religiösa och gör inte alla lyckliga med det skiljer självklart från person till person.
    Väldigt bra skrivet Hanna, lättillgängligt och intressant! Fortsätt så här ! :)

    SvaraRadera
  11. Gillar din respons Hanna till Santiago, och Adams Ray delen var ju jättebra! Haha! Och Santiago; jag gillar det du skriver, hur du drar in dina personliga åsikter och det gör att du ser detta från ett bra perspektiv, kommer med en ny synvinkel.

    Har en grej till dig, Linn (och lite Santiago), bara; tänk de folk som är starkt troende, som har en religion de följer och det är allt de vet. Då är det ju som en sorts "tillfredsställelse" för dem att kunna följa sina plikter, och enligt dem göra rätt. Alla vill vi ju göra rätt. Moral. Liksom. Hur tänker du/ni kring det? :)

    Intressant debatt! Gillar hur du, Hanna bemöter argumenten på ett bra sätt.
    /Alice

    SvaraRadera
  12. Jag förstår hur du menar.. Och jag tycker att regler och plikter kan ha liknelser med varandra. Självklart får vi alla konsekvenser som följd vad vi har gjort, men alla människor på jorden är inte troende. De som inte är det, hur ska de då veta vad som är rätt och fel? Jo, om vi tar Sverige som ett exempel som är ett kristet land. Vi firar jul, påsk och sådana saker från de kristna traditionerna, men alla i Sverige är inte kristna och lever inte alls som kristna, men vi har fortfarande värderingarna kvar. Vi lever i ett mångkulturellt land, men efter kristna traditionen. Alla olika religioner ser på sina egna sätt hur man ska handla för att vara en bra människa, och då får alla människor olika uppfattningar om plikter och regler. I Sverige har vi våra regler som vi ska följa och när vi växer upp lär vi oss hur vi ska vara och vad vi får och inte får göra. Både i skolan, hemma och även på andra ställen så jag tror inte att man behöver tro på någon religion för att man ska veta hur man ska vara mot världen, förstår du hur jag menar?

    SvaraRadera
  13. Hanna, det finns en anledning till varför religionens plikter och vårt samhälles lagar liknar varandra. Det är rent förnuft, det är klart att man inte skall stjäla eller dräpa? Om jag tar en icke-troende´och en troende som exempel. Båda är fattiga och svälter. Den icke-troende har inga problem med att stjäla en måltid för att överleva, medans den andre vill respektera sin tro och väljer att svälta. jag tror inte att någon gud vill att folk ska svälta... det jag menar är att plikterna inte har någon betydelse i nödens ögonblick.
    Alice, du har rätt, för vissa är religionen allt. Men tänk på det jag skrev nu också :)

    SvaraRadera
  14. Du har helt rätt om vad du skriver Santiago, så sant! :)

    SvaraRadera
  15. Linn: Nja, förstår pått ungefär vad du menar, tror jag. :)

    Santiago: Gillar ditt exempel, det lyfter en klurig fråga. :)

    /Alice

    SvaraRadera
  16. Santiago, överdriv inte. Vilken religion har så stränga regler? Det finns ju katoliker och protestanter i kristendom, Shia muslimer och Sunni muslimer, man lever efter vad man själv upplever som rätt. Man tänker logiskt. Tycker du gav ett dåligt exempel, finns ingen logik alls i det. Om du undersöker religionerna på närmre håll så kommer du se att i t.ex. islam vill inte gud att man ska behöva följa något så länge det skadar ens hälsa eller annat. Ditt exempel går inte efter någon religion alls. Annars kan du väl komma med religion och källa tack.

    Linn, först undrar jag hur du tänker då du säger att Sverige är ett kristet land? Kristendomens betydelse och inflytande i samhället minskar för varje år som går här i Sverige.
    Ingen här har sagt att man behöver tro på något för att veta hur man ska vara mot värden. Utan vad vi sagt är att religioner är det som styrt vårat samhälle i flera år på många olika sätt. Det är inte endast lagar, utan vårat mänskliga beteende med. Utan religioner hade vi aldrig haft lagar, etiken och moralen i vårat samhälle framstår från olika religioner. Då man fattar lagar i riksdagen tar man alltid hänsyn till alla religioner.
    Ur min synvinkel hade vi inte klarat oss utan religioner. På ett historiskt sätt var det endast religioner som satte regler och lagar, människor gick inte runt med den kunskapen vi kan just nu. :)

    SvaraRadera
  17. Sara jag förstår ej hur du tänker när du säger historiskt sätt? Människor har funnits i cirka 125 000 år och lyckats att föra mänskligheten vidare. Gudarna uppenbarade sig för några tusen år sedan.
    Kan du visa eller bevisa mig någon religion med utan stränga regler. Stränga regler som t. ex i islam att man ska täcka håret eller hela kroppen från topp till tå eller i kristendomen måste katolika präster leva i celibat. Är detta inte stränga regler?

    Alla säger att dem får sina regler ifrån t.ex koranen eller bibeln.

    Stränga regler finns endast i religioner och diktaturer.

    SvaraRadera
  18. Linn jag förstår vad du menar men det du säger samhör själv inte i texten. Du skulle isåfall kunna säga att Sverige är ett land med kristna traditioner för om du kollar procentuellt är det mest icke troende i Sverige. Sverige är även det land med högsta statistik icke troende procentuellt.

    SvaraRadera
  19. Sara- Sara jag ska försöka förklara mig lite bättre:) Jag nämnde att Sverige idag är ett mångkulturellt samhälle vilket menas med att det finns de som är kristna, muslimer, ateister judar, agnostiker, osv. Jag har aldrig nämnt att "alla" människor här i Sverige lever som en kristen. Utan jag sa att vi lever efter de kristna traditionerna, vilket jag menar med att vi har tappat tron men att vi har kvar värderingarna(jul, påsk, pingst, kristi himmelsfärd etc). Idag är det faktiskt ca.7 milj människor som är medlemmar i Svenska kyrkan, vilket betyder att det är faktiskt så att kristendomen är den största religionen i Sverige just nu ändå. Alla som är medlemmar är kanske inte aktiva eller troende, men man tror ju inte på någonting annat då. Du har rätt i det du säger att det minskar för varje dag som går, vilket jag också nämnde det här med att tron har tynat bort men att vi har kvar värderingarna. Det är på grund av vår (Sveriges) historia vi lever efter kristendomen. Det är vad jag menar med att Sverige är ett kristet land.

    Jag förstår inte riktigt en sak angående vad du skrev, kan du förklara lite mer vad du menar med att det är religionerna som styr vårt samhälle?

    Jag hoppas du fick svar på din fråga, hänger du med vad jag säger? :)

    Helin- Jag hoppas du också fick ett litet svar angående vad jag sa om att alla som är med i svenska kyrkan inte är troende men att det idag är ca.70% av alla svenskar som är medlemmar i svenska kyrkan. :)

    SvaraRadera
  20. Helin har rätt, religioner kan vara väldigt stränga, islam till exempel. I vissa länder blir man ju stenad om man inte har slöja, eller ens kollar åt en mans håll. Så religioner är väldigt stränga, är man väldigt troende så gör man vad som helst för sin religion. Detta är absurt, varför ska man leva så strängt? Vad är det för Gud som säger att man inte dyrkar honom så hamnar man i helvetet?
    Nu säger jag självklart inte att alla religioner är så, eller alla muslimer. Tolka det som du vill, jag tar bara fram nackdelar med religion. Det finns ju så klart positiva saker, det medger jag.

    SvaraRadera
  21. Tack nahom ! detsamma verkligen, du har dina tankar och det är bra. Ville bara säga till dig att det jag tror att Linn menar då hon skriver "räcker det inte att vara oss själva". Tror jag att hon menar utan plikterna i religionerna. Du tänker mer på att det inte går när man är religös.

    Linn om ditt svar du skrev "13 april, 05:02" var till mig så vill jag säga att jag håller jag helt med dig ! det var lite det jag var inne på i mitt svar senast :)Jag menar ju på så sätt att plikter har de religösa och regler menade jag att vi som inte är religösa har.

    Santiago jag förstår vad du menar! grymt exempel. Det är det jag också försöker mena, att det är där skillnaden mellan regler och plikter betyder något. De icke troende följer kanske endast regler, därför känner de inget då de själ. Medans de troende följer plikter. Som jag sa, tror jag att plikter har en större och starkare påverkan på folk!

    Sara jag förstår hur du menar! Det du skrev fick mig att tänka över väldigt mycket.. och jag tänke på om det verkligen är så som du säger att "Utan religioner hade vi aldrig haft lagar. Etiken och moralen i vårat samhälle framstår från olika religioner" Och tror faktiskt att det ligger mycket i det! Jag gillar det du säger "På ett historiskt sätt var det endast religioner som satte regler och lagar". Om man tänker över det så är det nog väldigt sant.

    Helin, jag skulle hållt med dig om jag bara läst Saras svar snabbt och inte tänkt över det. Men när jag läste igenom det flera gånger så kunde jag inte längre svara så som jag tänkt innan. Då Sara skriver, "På ett historiskt sätt var det endast religioner som satte regler och lagar" tror jag hon menar. Om du tänker såhär, religioner är ju då ett flertal personer tycker detsamma. När en regel skapas tänker människor ofta på hur andra tänker och tycker, och vad som kan hända och inte. Då är man ju beroende av människor som tycker detsamma? kanske är det inte bara så att just religioner skapat regler och lagar. Tror mer på att det är mindre och större "folkgrupper", kan då vara en större religion eller endast tre vänner.

    SvaraRadera
  22. Helin, jag tror inte du har någon aning om vad du säger då du medger att alla religioner har stränga regler. Först säger du att muslimska kvinnor måste täcka kroppen från topp till tå. Och nej, så är det inte. Muslimska kvinnor väljer att täcka sin kropp för att de tycker det är det bästa för dem själva, det är för de muslimska kvinnornas fördel. Men jag tänker inte ta upp alla skälen till det här för det är inte vad "debatten" handlar om. (vill du veta varför kan du läsa det här, tycker du ska göra det då du ser ner på det : http://hayal.se/islam/hijab-%E2%99%A5/#comments ). Visst vissa religioner har det ganska strängt, men du har fel då du säger "alla". Att katolska präster måste leva i celibat har de själva valt. Ingen har tvingat de till att bli präster och det är därför inget man kan skylla på religionen.
    Vad jag menar då jag säger "på ett historiskt sätt" är att man förr i tiden inte hade den kunskapen vi har idag om etik och moral, religionerna har hjälpt dem på många olika sätt då de behövts som mest, samma kunskap hjälper oss idag. Det kan ha hjälpt många från att begå brott på samma sätt som det hjälper många idag. Förr i tiden kunde man stjäla, mörda eller annat och sedan förvänta sig hämnd tillbaks, religioner har fått många att inse att deras beteende inte är någon rätt och fått de bli mer mänskliga. Det är vad jag menar. Hoppas det gav dig en förklaring. :)


    Linn, då jag säger att religioner länge styrt vårat samhälle menar jag att man utan religioner aldrig haft lagar, etiken och moralen i vårat samhälle framstår från olika religioner. Då man fattar lagar i riksdagen tar man alltid hänsyn till alla religioner (tog det jag skrivit tidigare, kan tyvärr inte förklara det bättre).

    Santiago, nu gör du något man ABSOLUT INTE ska göra, du blandar landets kultur med religion. Du blandar människors oacceptabla beteende med religion. "Vad är det för gud som säger att om man inte dyrkar honom så hamnar man i helvete" sa du. Jo Santiago, det här är den guden många många människor tror på och jag gillar inte sättet du talar om honom på ett åtlöje. Jag tycker du bör respektera andras tro fastän du har all rätt att uttrycka dina åsikter kanske du borde göra det på ett vänligare sätt. Sen var det ganska kul hur du tog just Islam som exempel. Har du läst koranen(kunskap)? Annars tycker jag du ska göra det då du fått fel uppfattning av Islam(finns översatt till svenska), du borde dessutom veta att vi muslimer endast följer koranen och inte vad en diktator i något land har att säga, tänka över det innan du ger några exempel nästa gång så slipper du dålig kritik :)

    Jag blir besviken över hur vissa länder/diktatorer fått många religioner se hemska ut. Vi är alla människor och "tro" är ett personligt ämne som jag tycker ska diskuteras mer respekt. Hoppas ni förstått vad jag vill komma fram till :)

    SvaraRadera
  23. Haha tack Hanna. Jag tycker verkligen det är bra av dig att våga ändra åsikt. Tycker inte man ska stå fast vid vad man alltid har sagt utan våga se på saker från olika perspektiv och våga inse att man kanske tidigare inte tänkt på ett så rätt sätt(inget menat till just dig). Mycket handlar ju om att leva sig in i andras situationer som jag ser att du gör och det tycker jag är super bra :)

    SvaraRadera
  24. Sara: bra att du säger ifrån tycker jag, (till Santiago), om du tycker att det kändes kränkande exempelvis, då jag fullt ut förstår det då du verkar ganska religiös efter vad jag läst här på kommentarerna.

    En sak bara; på samma sätt som vissa här säger att våra lagar och regler inte är efter religioner säger du det motsatta, utan vidare bevis. Kan du inte ta med något du tycker visar på detta så att folk får en anledning till att tycka som du eller ändra sin åsikt? :)

    Intressant debatt!

    SvaraRadera
  25. Okej jag ska göra mig tydligare. Jag kollar på saken generellt och inte bara på din uppfattning. I Saudiarabien har dom fått en uppfattning av islam. Eller i Afghanistan har dom fått en uppfattning av islam, i Iran har dom fått en uppfattning av islam. I Kuwait har dom fått en uppfattning av islam. I Sudan har dom fått en uppfattning av islam. I alla dessa länder och andra länder jag inte kommer på just nu har man lag på att bära slöja. Vissa heltäckande vissa inte. Jag förstår ej hur du menar att dessa lagar är orelevanta till islam. Jag kan förklara såhär. Dessa människor som har gjort detta beslut har tolkat koranen såhär. Det har dom själv uppenbarat. Om dom nu skulle valt att leva till din uppfattning av islam varför skulle dom då medvetet vilja skicka sig själva till helvetet genom att synda på detta vis eller harama om jag ska säga så? Du kanske tycker att deras uppfattning är jättefel medans dom kanske tycker att din uppfattning är jättefel.

    Och det där med att katolska präster måste leva i celibat har de själva valt. Det gäller väll samma sak personen som är troende muslim? Om man väljer att tro på islam så skulle man väll göra allt för att göra Allah nöjd om jag ska säga så, och inte synda då det resulterar till helvetet, för jag tror inte någon medvetet vill hamna i helvetet.

    "Ingen har tvingat de till att bli präster och det är därför inget man kan skylla på religionen." Du kanske borde akta dig lite när du skriver det för det kan vinklas som om någon har tvingat dig vilket jag hoppas ingen har gjort och jag tror ingen har gjort det.

    Och alla religioner har regler. Religion är en livsstil och ett levnadssätt. För att följa livstilen eller levnadssättet behövs regler eller plikter. En religion kan inte vara en religion om den inte har regler.

    Santiago, Jag förstår vad du menar men du kanske borde kolla på saken mer utan det västerländska perspektivet då man föraktar hat mot islam. Skapa din egen bild och researcha lite själv så förstår du nog vad jag menar ;). Jag vill bara rätta dig lite och säga att kvinnor blir stenade då dom varit otrogen inte då dom tagit av sig sjalen. Detta är en sharialag som är legal i vissa länder.

    Och Sara Santi syftar på sharialagen skulle jag kunna tro. Om du inte vet vad sharialag är så betyder det lagen av gud. Detta är inte kulturellt utan en uppfattning dom har fått av koranen. Genom att följa dessa lagar tror dom att dom blir välsignade.

    Linn, Att bli medlem svenska kyrkan är det något många gör för att gifta sig, döpas och andra kristna handligar.Dessa handlingar har blivit populära därför vill många göra dom för traditionens skull. Det finns väldigt många icketroende som är med i svenska kyrkan som du säger.

    Det finns fortförande inget som säger att Sverige är ett kristet land på papper. Sverige medger sig inte som ett kristet land. Sverige har ingen officiell religion eller språk. I skillnad från Turkiet så säger dom att det är ett muslimskt land och medger det på papper om jag kan säga så. Det står även att man är muslim på alla turkiska legitimationer. Man har inget annat val.

    Hanna, Jag återkommer med svar. Jag vill ta denna diskussion med min syster som studerar juridik först. Däremot tycker jag inte att du ska hävda att jag inte har läst och bara gått igenom snabbt för det vet du ej men för din information så har jag gjort och jag håller fortförande vid min åsikt :).

    Här och med nu tänker jag inte delta i denna diskussion förutom mitt svar för Hanna.

    /Helin

    SvaraRadera
  26. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  27. Helin: Det var absolut inte så jag menade ! Jag menade att jag läste igenom Saras svar snabbt själv och tänkte att jag direkt visste vad jag skulle skriva. Mitt svar jag tänkte på att skriva då hängde mycket ihop med ditt du skrev, till Saras svar. Menar att jag efter att ha läst igenom Saras svar ett flertal gånger ändrade min uppfattning och sedan helt hur jag tyckte om det innan ! Jag menade absolut ingenting om att du skulle ha gått igenom svaret snabbt eller inte läst det.. kram

    SvaraRadera
  28. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  29. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera