torsdag 7 april 2011

Den namnlöse pojken

- Samurajens son.
Boken heter Den Namnlöse Pojken som är skriven av Kathrine Paterson. Den utspelar sig kring Japan på 1100-talet, och en kille i trettonårs ålder vid namnet Muna, vilket betyder namnlös, letar desperat efter sin far han aldrig har träffat. Muna hade inte ens föds innan han far åkt iväg för andra äventyr. Men et ända han vet om sin far är att han är en ståtlig krigare, en samuraj. Hans far har även en tatuering på skuldran i formen av blomman krysantemum. När Munas mor avled, bestämde han sig genast för att ge sig av från sitt hem, och leta efter sin far. Inte har han några pengar, ingen mat, absolut ingenting. Men innan han ger sig av, sätter han sig på huk framför hans mor grav, och ber till henne. "Lilla Mamma, du ser mig fortfarande som ett barn. Du var orolig för mig så fort jag gick från din sida. Men jag är inget barn längre. Jag måste lämna den här eländiga ön och skapa mig ett människovärdigt liv. Hittills har jag låtit din oro hindra mig från att nå mina drömmar. Men nu kan du se mig utan fruktan, för snart ska din son finna sitt rättmätiga arv. Jag ska bära mitt rätta namn - min faders namn."
Under Munas resa stöter han på en hel del pirater, samurajer, men hans resa spenderar han inte ensam heller...

Men vänta nu.. Vad har Muna egentligen för slags kärlek till sin far? Han har ju aldrig i hela sitt liv träffat honom?

Fortsättning följer...! ;)
/Julia

3 kommentarer:

  1. En mycket sammanfattad, bra text som gör det enkelt för läsaren att förstå. När jag läser din text så ser jag dock inte så mycket av dina egna tankar och tolkningar av bokens handling, utan mer vad som har hänt. Vad tror du att anledningen är till att Muna, som aldrig träffat sin far, har ett så starkt begär att få träffa honom ? Vad är det som ger honom hoppet att leta efter sin fader?

    Du skriver "Men vänta nu... vad har Muna egentligen för slags kärlek till sin far? Han har ju aldrig i hela sitt liv träffat honom? ". Jag som läser detta ser dock inte någon kärlek i din text, då du inte har beskrivit någon form av kärlek i förhållandet mellan Muna och hans far. Tänker du på dessa saker så tror jag att vi läsare kommer se en bra fortsättning! Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Bra text Julia!
    Jag tycker att du borde tänka på att dra in dina egna tankar och vad du tycker om tro, hopp och kärlek. Tänk på det i nästa inlägg.
    Lycka till!

    /Erica

    SvaraRadera
  3. Japp jag håller med er två att jag borde lägga till mina egna tankar i nästa inlägg så det kommer ni få. Tack för tipsen, det värmer.

    Julia

    SvaraRadera