torsdag 14 april 2011

Kärlek & Hopp

”Kärleken är en allvarlig mentalsjukdom.”

Detta sa den grekiska filosofen Platon. Han levde från 427-347 f.Kr. Kärleken i världen är olika. Kärleken kan vara precis som det var för 1000 år sedan, eller kan den ha förändrats. I några länder, är kärleken begränsad pågrund av deras kulturer. T.ex. i de muslimska och hinduistiska kulturer, sker giftermål på föräldrarnas vilja och är ofta arrangerade. Det är viktigt att de båda har samma levnadssätt. Jag kan inte förstå varför vissa människor kan leva på det sättet. Vad har de för frihet när det gäller till kärleken? Jag säger inte att detta är fel, det finns de som accepterar att de blir gifta med en person som föräldrarna har valt. Pågrund av att jag inte lever i en kultur där giftermål bestäms av föräldrarna, vill jag hitta min kärlek själv. Självklart vill jag höra mina föräldrars åsikter, men jag vill bestämma mina val själv. Det är jag som kommer att spendera mitt liv med den personen, inte mina föräldrar. Skulle du vilja att dina föräldrar ska bestämma om vem som ska gifta sig med dig?

Grekerna tyckte att kärleken var en av universums äldsta makt. Är kärlek en makt? Absolut. Kärleken kontrollerar våra känslor, våra tankar fokuserar sig bara på den personen du är intresserad av. Den personen som drar din uppmärksamhet, den personen som du tänker på hela tiden.

Plötsligt framstår han

Plötsligt framstår han som en gudars like –

just som han ska sätta sig mitt emot dig,

alldeles intill, och han hör dig viska

ömt och förälskat

brista ut i skratt – men i mig slår hjärtat

bultande som ville det spränga bröstet;

möter jag din blick en sekund, går rösten

genast förlorad,

tungan vägrar lyda, den fina elden

går som en signal genom hud och nerver,

allting suddas ut för min syn, jag hör hur

öronen susar,

kallsvett bryter fram och en häftig skälvning

griper mig till slut när jag känner färgen

vika från min kind – jag blir själv med ens en

döendes like.

Detta är en dikt som är skriven av Sapfo. Hon var en grekisk kvinnlig lyriker. Hon är den första kvinnliga poeten i historien och hon är känd för sina vackra dikter om kärlek, kvinnor men även om den kvinnliga homosexualiteten. ”Plötsligt framstår han” handlar om en kvinna som är olyckligt kär. Ni kanske förstår att denna kvinna är homosexuell. När jag läste denna dikt, förstod jag hur stor kärleken var under antikens Grekland. Dikten är beskrivande på ett sätt som får mig att förstå vad Platon menade om kärleken. Dikten visar hur kvinnan som är olyckligt kär, är svartsjuk och har en slags mentalsjukdom. Hon tänker bara på den kvinnan hon är kär i och hennes känslor är starka. I denna dikt är hoppet att kvinnan som är kär, ska få sin kärlek. Hoppet om att kvinnan hon är förälskad i, ska ignorera mannen. Mitt hopp i livet är att leva lyckligt, ha en bra karriär, leva med min familj och ha en stark relation med mina nära och kära.

Homosexualiteten var förekommande i antikens Grekland, speciellt mellan äldre män och unga pojkar. Ett finare ord för en relation mellan en vuxen man och en ung pojke är ”Pederasti”. Relationen ansågs vara en ”mentor-lärjungeförhållande”. En vuxen man fick ta hand om en ung pojke. Mannen erbjöd uppfostran, visdom, vänskap och kärlek. Den unga pojken visade sin tacksamhet genom sexuella tjänster. Homosexualitet var ingen mentalsjukdom under antikens Grekland pågrund av att det var befintligt.

1944 klassades homosexualitet som en mentalsjukdom i Sverige, men 1979 avskaffades det. Här i Sverige är homosexualiteten öppet, vi har till och med en festival varje år då vi hyllar de homosexuella människorna. Tyvärr, är homosexualitet inte lika öppet som i andra länder. I några länder kan en person som är homosexuell bli dödsstraffad. Några exempel på länder är Pakistan, Saudiarabien, Iran, Sudan mm. Det är många länder som har islam som religion, som förbjuder homosexualitet. Islam tillåter inte homosexualitet, det är meningen att en man ska vara tillsammans med en kvinna. Om två män skulle gå hand i hand på en gata i Tehran (Iran) skulle de blivit tagna av poliserna. Den dagen kunde bli deras sista dag. Tänk er, vad för frihet har homosexuella människor egentligen i vissa länder? Här i Sverige, skulle ingenting hända. Självklart finns det fördomar om homosexualitet i Sverige, men det är inget jämfört med hur det är i andra länder. Jag tycker absolut inte att homosexuella ska bli straffade till döden. Homosexuella människor har lika mycket värde som ”vanliga” människor. Vad tycker du?

Jag håller med Platon om att kärlek är en mentalsjukdom, fast endast när det gäller olycklig kärlek. Om det är kärlek som medför lycka, skulle jag uttrycka mig om att kärlek är något vackert. Istället för att använda ordet mentalsjukdom, vill jag använda ordet drog. Drog låter mer passande, för att kärlek är något du hela tiden vill ha. Du vill ha kärlek mer, mer och ännu mer. Precis som en drog. För mig är kärlek väldigt viktigt. Min familj är en del av min kärlek. Jag skulle aldrig kunna leva ett liv utan de. De är alltid där för mig, och det kommer de alltid att göra. Jag tror inte att någon kan leva utan kärlek. Kärlek medför mycket till livet, det är som ett hjälpmedel.

Från mitt första inlägg, hade jag fått en fråga om vad som var anledningen till att folket i antikens Grekland offrade till gudarna. Folket offrade för det mesta djur. En eller flera djur slaktades på en altar till en gud eller flera gudar. Men givetvis fanns det andra offer, beroende på vad personen ville åstadkomma med det specifika offret. Folket offrade votivgåvor (vaxavgjutningar) som föreställde olika kroppsdelar. Gåvorna placerades ut runt en på en offeraltar. Meningen var att den kroppsdelen eller kroppsdelar skulle visa vilka personens kroppsdelar var skadade. Förhoppningsvis skulle guden eller gudarna hjälpa personen till att bli frisk igen.

/Sadaf



2 kommentarer:

  1. Jätte bra skrivet. Du har så rätt om fördomarna emot homosexuella. Det skulle vara jätte kul om du kopplade från flera religoner än bara islam? Annars jätte bra skrivet.

    SvaraRadera
  2. Svar till Rebecka: I Bibeln nämns det att homosexualitet är en synd. Gud hatar synden, men ej människan. Kristna är inte emot någon människa, "vi skall hata synden, hata det onda, men älska människorna."

    SvaraRadera