torsdag 14 april 2011

Julia - Kärlek

Kärlek? Vad betyder kärlek? Vad är kärlek? Är det kanske en kär-lek?

Alla pratar om kärlek, det pratas hit och dit hela tiden. Men om man tänker efter nu, har någon någonsin verkligen fått en ren förklaring till var kärlek faktiskt är för någonting? Varför finns det kärlek? Och kärlek är väl dessutom än känsla? Det handlar väl självklart inte bara om att vara kär, så som man kanske uppfattar ordet mest. Ja, kärlek måste vara den svåra delen som tränger sig in i livet. Håller ni inte med? För mig är kärlek något man nog inte skulle kunna leva utan, det skulle kunna vara allt från ens kärlek till sin familj, till en riktigt snygg gardin man har hemma. Eller kärlek skulle kanske vara ens egna drömmar i livet? Men samt tycker jag nog att den kärleken man får från sin familj är nog den kärlek som varar längst här i livet. För mig är den kärleken som jag delar med min familj som en brinnande låga som inte har några planer alls för att slockna. Men hur upplever man kärlek här i världen? Kärlek måste nog vara något som är riktigt svårt att beskriva. Men hur såg den ut förr i tiden, på medeltiden kanske?

Jo, under medeltiden (1050-1492) så förändrades kvinnans roll till ett stort fängelse från att ha varit ganska så fritt under vikingatiden. Det var själen som satt högst upp, men samtidigt ansågs kvinnornas kropp vara syndig och oren. Så under medeltiden kan man säga att kvinnan förvandlades från något ganska ödmjukt till något ont. Men hur blev det så här? Kvinnan ansågs alltså vara problemet till det som färde bort männen från den rätta oskuldfulla vägen. Det var alltså helt katastrof för kvinnor under medeltiden. Men samtidigt var inte männen den brutala, blodtörstiga krigaren som tog en kvinna när han när som helst kände för det. Utan männen var alltså en lugn och fin kristen man. De var väluppfostrade och som vågade visa känslor. Vågade visa känslor? Jag menar om man ser på samhället nu bland ungdomar kanske man själv som kvinna tycker att männen kan vara omogna och bara allmänt jobbiga. Men det är självklart upp till en själv vad man tycker, men killar är väl alltid lika spännande? Efter som alla är olika.

Fortsättning kommer!

Julia

4 kommentarer:

  1. Bra text som du skriver. Jag tycker det är mycket bra att du ställer frågor också, det gör att jag börjar fundera.

    En grej som jag tänker på är att du kanske kan skriva liten mer om relion, och vad tro och hopp är för dig, och vad är tro och hopp i boken som du har läst. :)

    SvaraRadera
  2. Intressant och bra skrivet ! Jag håller med dig om att kärlek är så mycket olika saker. Det jag undrar är till vilket citat eller hur kopplar detta ihop med historien i din bok ? Jag menar, på vilket sätt förklarar din bok hur kärleken var på medeltiden ?

    Sedan skulle jag vilja fylla i lite om din fakta du har skrivit. Kvinnornas liv under medeltiden var inte bara som ett fängelse. Den fakta jag har hittat eftersom jag läser om samma sak säger att kvinnorna var de som stannade hemma, tog hand om hushållssysslorna, uppfostrade barnen etc. Medans männen var det som arbetade, uppfostrade sönerna när det blivit 12 år gammla men också var tvugna att i vilken sekund som helst gå ut i krig och sedan skydda sin familj om det hände något. Sedan kunde inte vem som helst bilda familj eftersom männens roll var att skydda dem och om de då var tiggare var det stor risk att ingen kvinna ville gifta sig med dem eftersom de viste att skulle det hända något skulle aldrig en tiggare kunna skydda dem.
    Men det var bra analysering ! Undrade bara det där lite om din bok, hur kopplar detta till din bok ? Hittade du något citat eller någon dikt ? Eller hur beskriver din bok kärleken på medeltiden ? :)

    SvaraRadera
  3. såg inte vad Shuyue hade skrivit men håller med henne också, kanske lite mer om religionen hur kärleken kopplar till det och sedan till boken :)

    SvaraRadera
  4. Bra skrivet, Jag gillar verkligen dina frågor.
    om jag då måste frågar din frågor så vet jag inte vad kärlek är. Jag tror att alla måste ha sina egna upplevelser genom det. Eller är det som böckerna säger, att hjärtat dunkar så hårt att det nästan kommer ut ur bröstet och man känner att bloder kokar när man ser på den man gillar. Är det så ? Jag vet inte , kanske för jag inte har riktigt upplevt det än. :)

    SvaraRadera