torsdag 14 april 2011

Synd

Att synda är ett centralt begrepp i bland annat den kristna världsbilden. Det är nära besläktat med omoral och ondska genom att det betecknar handlingar som inte är acceptabla utifrån ett visst normsystem. I kristendomen utgörs normsystemet av Guds vilja.
Synd finns i alla religioner, dock vid olika benämningar. T.ex. I Islam där det heter Haram som menas med ”att göra något som inte är tillåtet”.
Så som jag ser det är det synder som skapar rädsla samt aggressivitet inom samt mellan religioner.
När jag läser ur min bok (Doktor Glas) skriver han återigen hur Fru Gregorius berättar om sitt liv och om sina problem med sin man. I ett stycke av sin berättelse berättar hon följande, ”jag hade växt upp i ett mycket religiöst hem; men jag trodde ändå inte att det var någon så förfärligt svår synd att kyssas”. Detta får mig att tänka på hur det är som religiös att känna synd eller synda i ett land som Sverige. Ett land som är väldigt mångkulturellt, där flera religioner och tankar går emot varandra.
Speciellt som ungdom i dagens samhälle, då det är väldigt blandat hur pass religiös man är. Vissa är ytterst stark religiösa medans vissa klart och tydligt säger att de inte har någon tro. När många religioner går emot varandra blir det lätt så att man ser saker på ett nytt sätt, får nya tankar som sedan gör att sin vilja och sitt tycke ändras. Detta är nog därför anledningen till att kanske många syndar i dagens Sverige. Förstår ni mig? Jag har inga siffror på hur många som syndar. Men utgår från vad jag hör och ser. Jag tar upp detta främst för att jag tycker synd om de som kanske måste synda eftersom att de känner så starkt eller tycker något annat än vad sin religion står för.
Jag vet själv hur det känns då jag ljuger eller gör något jag inte får göra. Ofta mår jag dåligt och känner skuld. Jag undrar därför över hur det är att synda, något som nog känns ännu värre om man är uppvuxen i ett väldigt religiöst hem eller om man bara är väldigt religiös? Jag vet inte om jag tycker man gör fel då man syndar. Eller om jag tycker det är mer fel att vara i en religion som man inte är ensidig med. Jag tänker på hur det är att inte kunna göra vissa saker för att man är rädd att synda, i ett så öppet land som vi ändå lever i, där landets grund ändå är demokratin. Där man får tycka och tänka som man själv vill.

/Hanna O,
Bok: Doktor Glas (Realismen)

4 kommentarer:

  1. wow, jag hade inte tänkt på det sättet, jag läser också doktor glass så det är kanska kul att jag vet vart i boken du menar med citatet. hur kommer det sig att du började tänka på synder? kram Olivia

    SvaraRadera
  2. Ännu en bra text, jag är imponerad! Har en frågeställning, som kan vara ganska uppenbar dock, vad menas med att synda? Vad för handling utför man då? Hur tror du i så fall att ett samhälle utan troende(med ateister) ENDAST skulle se ut? Skulle det vara många förändringar i Sverige? För om man bara tittar på kalendern så ser man en del dagar som till exempel kommit ifrån kristendomen, högtider såsom julafton, påsk och dylikt. Hur skulle det se ut här om dessa saker ej firades och dessa dagar såg ut som några helt konventionella dagar? Håller dock med dig om att landets grund är demokratin :) Good job girl ;)

    SvaraRadera
  3. Din text är så bra satt man inte ser något otydligt eller fel enligt mig iaf! du får Mvg av mig direkt ;)

    SvaraRadera
  4. Olivia: "jag hade växt upp i ett mycket religiöst hem; men jag trodde ändå inte att det var någon så förfärligt svår synd att kyssas" var stycket från boken, inget citat. Jag började tänka över synder just för att Fru Gregorius utalade sig detta. Fru gregorius hade växt upp i en mycket kristen familj, men säger i detta stycke at hon ändå inte tyckte det var någon så förfärligt svår synd att kyssas. detta fick mig att tänka över just synd. Inte för att boken handlade speciellt mycket om det. Sedan drog jag kopplingar till dagens samhälle och hur jag känner för saken.. förstår du ? ;)

    Nahom: Jag förstår inte riktigt vad du menar ? Jag förklarade vad som menas med att synda i början. Menar du hur jag tror att vårat land skulle se ut utan folk som syndar? Gillar att du alltid får mig att tänka till! ba frågor !

    SvaraRadera