onsdag 13 april 2011

Kristin - Tro

" En ängels tunga ropar framför herren. Den talar så : O herre ! Jorden gasar en underbar gesalt; upp till din himmel når glansen av en härlig själ där nere. ; - De sällan boning blott en saknad, ett bedja de av gud: Att hon må komma; och alla helgon tigga om den nåden barmhärtigheten ensam för vår talan; så säger herren om vår hulda donna: > Sen till, i kära barn, att i förbinnden min viljas bud; hon måste ännu dröja, ty där är en som räds att mista henne, en som en dag skall sjunga: I fördömda ! Den himmelens helgon binda, såg jag själv. "

Dikten du nyss läste tycker jag kopplar ihop till tro, precis som i förra inlägget jag skrev. I dikten nämner dom " herren " när dom menar gud. Under medeltiden var majoriteten av svenska folket kristna. Kristendomen grundades ca år 30 efter Kristus i israel/palestina och härstammar från judendomen. Religionen infördes i Sverige omkring 1000 talet. Den största världsreligionen är kristendomen med sina 2306.6 miljoner personer. Som i alla andra religioner har kristendomen en helig bok som är bibeln. Här är historien om Jesus (guds son) lite kortfattat: Jungfrun Maria trolovad med Josef, fick av en ängel reda på att hon skulle få ett barn innan hon kommit tillsammans med en man. Barnet skulle bli till genom en helig ande. Kejsare Augustus i Rom hade under den här tiden låtit utfärda en ny förordning om skatter. Josef och Maria bodde i staden Nasaret, men måste ta sig till Betlehem för skattningens skull. Under den tiden de var i Betlehem bodde de i ett stall, eftersom det inte fanns något härbärge ledigt. I det stallet föddes Jesus. Tre vise män från österns länder hade sett en ny stjärnafödas och kom med gåvor till barnet.

Nästan alla högtider härstammar från kristendomen, de här tre jag är de viktigaste inom kristendomen:
Juldagen, som firas till minne av Jesus födelse.
Påsken, som firas till minne av Jesus död (långfredagen) och återuppståelse (påskdagen). Pingstdagen, som firas till minne av den heliga andes utgjutande och den kristna församlingens "grundande".

Sedan firar också Kristna dessa övriga högtider:
Advent (Förberedelse införJesus födelse)
Annandag jul eller den helige Stefanos dag (De kristna martyrerna)
Trettondagen (de vise männens beök i Betlehem)
Kyndelmässodagen (Marias rening 40 dagar efter Jesus födelse)
Jungfru marie bebådelsedag (ängelns besök hos Maria)
Septuagesima (nio veckor före påskdagen)
sexagesima (åtta veckor före påskdagen)
Fastlagssöndagen (7 veckor före påskdagen)
Psalmsöndagen (Jesus intåg i Jerusalem)
Skärtorsdagen (Jesus instifdande av nattvarden)
Annandag påsk (Dagen efter påsk)
Annandag Pingst (dagen efter pingstdagen)
Heliga trefaldighets dag (treenighetens dag)
Midsommardagen (Den helige Johannes döparens dag)
Apostladagen (apostlarna)
Kristi förklarings dag (Jesus förvandling och möte med Elia och Moses på berget)
Den helige Mikaels dag (änglarna)
Tacksägelsedagen (en allmän böndag)
Alla helgons dag (De avlida troende)
Domssöndagen (Jesus återkomst)

Hur det är idag när det gäller Religion och vad jag tycker. Idag lever vi i ett mångkulturellt samhälle vilket betyder att det både finns kristna, muslimer, buddister, judas osv. I vårt samhälle. Sedan finns det många som inte tror på någonting. Jag tycker det är rätt intressant och viktigt att ha ett mångkullturellt samhälle. För om vi inte var det hur skulle Sverige då se ut ? Jag tycker att ett samhälle ska vara blandat, det blir både mycket intressantare och roligare och Sverige är inte bara till för att vi Kristna ska leva här, man lär sig också mycket om andra religioner om det är blandat och alla kulturer idag har ju format Sverige som det är. Jag tror att det är skillnad mellan kristendomen idag och förr. Jag menar, jag till exempel är kristen eftersom jag är döpt i kyrkan men är inte troende. Och jag tror ingen fick välja förr utan alla som var kristna var troende och kristna enda ut till fingerspetsarna. Vissa här i Sverige vet inte ens varför vi firar jul eller påsk men har det som en tradition även om de inte är kristna. Medans vissa här är jättereligösa, går i kyrkan varje söndag och lever som en "riktigt" kristen så att säga lever och tar kristendomen vidare vilket också är bra.

Vad jag tror Jag är kristen eftersom jag är döpt i kyrkan. Men jag är inte troende kristen så jag tror varken på gud eller att Jesus finns eller funnits. Men jag accepterar att andra tror på det och accepterar alla religioner. Det jag tror på är Andar, Demoner och vetenskapen. Jag måste få saker bevisat eller uppleva det själv själv för att tro på det. Varför jag inte tror på Gud kan också bero på att jag inte har växt upp i en troende familj, men jag firar Jul, påsk och midsommarafton ändå.

4 kommentarer:

  1. Det går inte att styckindela om ni tänkte komenterar det. Men ska testa göra det i skolan imorgon.

    SvaraRadera
  2. Hello Kristin!

    Lite jobbigt att texten inte är styckeindelad! Men jag vet att det krånglar (det hände mig också förut). Intressant hur många högtider Kristendomen har! Jag saknar lite analys om själva dikten, om tro,hopp och kärlek.

    Jag förstår vad du menar om att det finns människor som firar jul, påsk mm. även om de inte är kristna. Jag är inte kristen, men ändå firar jag och min familj jul. Vi firar jul för att vi gör något gemensamt och jag tycker att det är mysigt att kunna umgås med min familj! Jag anser att tanken om jul har visat mindre med tiden om kristendomen. Det känns som om det är bara en tradition med julklappar och julmat. Inget om Jesus. Vad tycker du? Och om du håller med, varför tror du att det har blivit så? :)

    Annars var det en bra text! :D

    SvaraRadera
  3. Hej kristin!
    Det är lugnt att styckeindelningen strulade, det är tillräckligt bra skrivet ändå. Jag läser din text och Sadafs kommentarer och en mycket uppenbar tanke flög in i mitt huvud. Om en icke troende eller till exempel jude firar jul, vad kan då vara anledningen? Den religiösa delen tro man ej på, så jag tror att det är gemenskapen som lockar. När man sitter där med resten av familjen och tittar på Kalle Anka på TV på julafton. När man handlar julklappar till sina barn och ivrigt väntar på att få sin present. Allt detta beror på att folk assimilerar sig till samhället. Då menar jag till exempel att muslimer i Bahrain ej firar påsk, då majoriteten är muslimer och därför kommer ingen vilja fira högtiden. Majoriteten av svenskarna här i Sverige är faktiskt icke troende. Detta för att det nu, när saker som teknik har blivit så välutvecklat, har blivit ett folk som har blivit oberoende av någon form av tro. Hopp får vi i Sverige via andra vägar, alla behöver till exempel inte bibeln som vägledning. Julen är inte längre starkt religiös betonad, utan snarare mer kopplad till att familjen ska vara ihop, ha det kul och må bra. Det är skillnaden mellan julfirandet nu och för till exempel hundra år sedan.

    Jag tycker att din text är välskriven, tycker dock att du kan tänka på en analys angående konceptet tro, hopp och kärlek. Finns det många religiösa kopplingar i din bok? Kanske kan du leta upp ett religiöst citat ur din bok och analysera den på djupet? Jag väntar ivrigt :) !

    SvaraRadera
  4. Sadaf - Jag har analyserat dikten lite. Jag skrev där uppe att jag tycker att dikten passade in på tro eftersom de nämner "herren" när de menar gud. Sen min fakta är om kristendomen och om eftersom på medeltiden var det vanligast att folket var kristna och jag tycker att det kopplar till min dikt, men jag förstår vad du menar. Sedan gör jag olika inlägg, jag har gjort två om tro och kommer göra ett om kärlek och sen mer om vad jag tycker om tro, hopp och kärlek så jag kopplar inte en dikt till tro, hopp och kärlek samtidigt.

    Aja tillbaka till ämnet. Jag är som sagt kristen men inte troende, vi firar också jul för att det är en tradition och vi gör något gemensamt precis som du skrev och ni gör. Jag håller med dig om att vi kanske inte tänker på att det är Jesus födelse vi egentligen firar utan det mer är som en tradition i familjer där man umgås med familj och släkt och får julklappar osv. Men självklart finns det kristna människor som firar det som man "ska" jag menar att de firar att Jesus en gång i tiden föddes och så.

    Bra fråga ! Alla svenskar firar inte jul, som Nahom sa, majoriteten av svenska folket är inte troende och tror jag att de flesta gör det för att det är som en tradtion att den 24 December är det julafton och nästan alla har växt upp med att på julafton kommer tomten och man får julklappar men vet inte varför han egentligen kommer, vilket man kanske inte tänker på. Julafton är ju som en tradition här i sverige. Varje år från första december visas julkalendern, klockan tre på julafton visas kalle anka på tv, jultomten kommer. Och det är sånt man har växt upp med. Så därför tror jag att det inte är så mycket om Jesus i de flesta familjerna när man firar jul.

    Nahom - Jättebra skrivet, Jag håller med dig till 100 % om att det är mer som en tradition man har med familjen och att det är kul osv.

    Jag ska fösöka ta med det till resten av mina inlägg jag ska skriva. Min bok är det massa olika dikter från medeltiden så självklart finns det religösa kopplingar i den som den dikten jag skrev. Den handlar mycket om gud och som jag också skrev så var folket oftast kristna på den tiden. :)

    SvaraRadera