torsdag 14 april 2011

Iliaden - Antikens Grekland!

"Sjung o gudinna, om vreden, som brann hos Peliden Achilles."


Intro


Jag har läst en bok som heter "Grekisk Litteratur: Dikter och Prosa" som innehåller utdrag ur några av de mest kända Grekiska dikter från Antik epoken fast jag fokuserade mig mer på "Iliaden" skriven av Homeros och uppdelat i istället för kapitel, i 24 så kallade "Sånger". Den handlar om de sista veckorna i det Trojanska kriget och den grekiska hjälten Achilles.


Innan jag börjar med själva "analysen" ska jag förklara lite kort hur Antik Grekernas religion fungerade. Deras religion baserades så som Hinduism, på polyteism vilket går ut på att det finns många gudar, och i Grekernas fall ett slags hierarki där Zeus satt längst upp som "kung" av gudarna. Den saknar helt någon slags helig skrift eller några doktriner, jämfört med de flesta religionerna som finns idag som nästan alla har något slags helig text t.ex Kristendoms Bibel. Gudarna var också odödliga men ändå var dem inte alls mäktiga, de kunde skadas av vanliga vapen som visas i Iliaden (Femte Sången) där en Grekisk hjälte och en nära vän till Achilles vid namnet av Diomedes, sårar både Ares, gud av krig och mod, och Afrodite, gudinna av kärlek och skönhet. De var också sårbara till mänskliga känslor, dvs svartsjuka, hämndlystna, vrede och ambition vilket ledde till att de hamnade ofta i krig emot varandra. Ett bra exempel här är också från det Trojanska kriget där bland andra, hamnade Poseidon och Hera på Grekiska sidan och Zeus och Apollon på Trojanska sidan;


"Bedjande talte han så, och Phoibos Apollon bevektes. Nedför Olympens branter han steg med förbittring i hjärtat, bågen på skuldran han bar och det dubbel lockade kogret, pilarna klingade gällt på skuldran av vredgade guden under hans mäktiga steg, och han framgick, mörk såsom natten. Fjärren från skeppen han satte sig ned och skickade pilen, och en förfärande klang från silverbågen då kringljöd. Först han endast på mulorna sköt och på hundarna snabba, men därefter han skickade av på danaerna själva vässade pilar, och ständigt och tätt där flammade dödsbål."


En till bra exempel är från fjortonde sången, då Hera förförde Zeus vilket tillät Poseidon att hjälpa Grekerna genom att tvinga tillbaka folket av Troja. När Zeus vaknar blir han fylld med vrede och skickar Apollon för att hjälpa folket av Troja.


Kärlek


När jag tänker på kärlek tänker jag främst på familjen och hur mycket de betyder för mig vilket är inte fallet med Grekiska gudarna. Ett exempel; den "första" guden, Uranus, blev kastrerad och störtad av sin son, Kronos och Kronos i sin tur, blev störtad av sina söner, Hades, Poseidon och Zeus. Som ni märker, de är inte särskilt förtjust i varandra. Detta är totala motsatsen till vad jag tänker på när jag tänker på kärlek.


Jag tänker också på relationer som gudarna var väldigt fria med, i andra ord, de hade väldigt många relationer, oftast samtidigt. Exempel; Zeus var gift med sin syster, Hera men samtidigt hade han många älskarinnor. Detta är också totala motsatsen till vad jag tror, vilket är att man ska vara trogen till den man är "ihop" med.


Tro


När jag tänker på tro tänker jag på nånting som bestämmer över hur en person ska leva sitt liv och det håller jag inte med om vilket är inte särskilt överaskande eftersom jag är ju en ateist. Grekernas religion har inga doktriner eller helig skrift som bestämmer över hur du ska leva. det ända som dom gör ibland som kan likna en doktrine är att de offrar djur till gudarna men det är inte obligatoriskt, man behöver bara göra det om man vill ha nånting tillbaka från guden. Jämfört med Kristendom, som har en hel bok fylld med regler om hur du ska leva ditt liv. Mer än det här vet jag inte eftersom jag är inte själv troende.


Hopp


För mig är hopp en del av mitt vardaglig liv eftersom jag hoppas alltid att det ska bli bra väder så att jag kan åka inlines, jag hoppas att inte nånting dåligt ska hända med min familj. I Antikens Grekland var hopp också en vardaglig grej i allas liv. Hoppet att skörden blir bra, hoppet att de vinner kriget, hoppet att gudarna är med dem.


Tack för att du har läst och ursäkta stavfelen!

/Karl

2 kommentarer:

  1. Tja karl! Jättebra text, intressant!
    Det skulle vara bra om du kunde jämföra dessa gudar med vad tro hopp och kärlek är för dig? :)
    Annars var det awesome!

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera