onsdag 13 april 2011

kärlek

Boken Hamlet skriven av William Shakespeare, Hamlet är hans mest klassiska pjäs av alla.
Bokens huvudperson Hamlet är Danmarks prins, Hamlets far avlides för inte ens två månader sen och nu ska Hamlets mor gifta sig med nuvarande kungen, Hamlets farbror. Hamlet kan inte förlåta drottningen, det var mindre än två månader sen hennes make dog, manen som är så kärleksfullt mot henne.
En natt berättade vålnaden av den avlidne kungen att det är nuvarande kung som har mördat honom.
Efter Hamlet fick reda på det så låtsats han att är sinnesjuk för att nuvarande kung inte ska märka att han ska hämnas.
Medan Hamlet ska hämnas så blir han förälskad i en tjej Ofelia, men alla hinder gör så att de inte kan vara ihop.


”betvivla att stjärnorna lyser, att solen går upp var dag .
betvivla att sanning är sanning, men tror: dig älskar jag!
Ack, kära Ofelia, jag går dåligt på versfötter,
Och jag kan inte konsten att skandera mina suckar.
Men jag älskar dig allrahögst, du högst älskade,
Tro mig! Farväl. Din för evigt, du sköna dam.
Så länge jag dväljs i detta kroppens maskineri.”


Citatet är från ett kärleksbrev Hamlet skrev till Ofelia. I brevet visar Hamlet sin kärlek till Ofelia och vill att Ofelia ska lita på att han älskar henne, men Ofelia vet inte vad hon ska tro på, efter allt hennes bror och far har sagt till henne. Dom sa till henne att Hamlet bara vill komma åt hennes oskuld och inte är förälskad i henne på riktigt, de sa också till Ofelia att hon inte ska lita på honom.

Oskulden är viktigt under den tiden, kvinnorna ska vara oskuld tills de har gift sig.
Om de inte är det kan det vara att ingen vill gifta sig med henne och familjen kanske kommer att skämmas för det och man kanske kommer att leva ensamt hela sitt liv, allt det här bara för att man inte kan acceptera det.

”Har du döttrar, så vaka över deras oskuld,
Och ge dem inga vänliga blickar.”

Citatet kommer från bibeln och i den meningen kan man se att oskuld är viktigt om man inte var oskuld så skulle man få dåligt rykte.

Men i samhället nu så är oskulden inte så viktigt som förut, det händer inte så mycket om du inte är oskuld innan du gifter dig. Jag tycker att oskulden inte är så viktig men det finns de som fortfarande tycker att det är viktigt, men om man älskar en på riktigt så skulle man inte bry sig om det för att det är inte det som är viktigast, det viktigast är att få vara tillsammans.
Man kan inte säga att en kvinna som är oskuld kanske har ett” fult hjärta” medan en kvinna som inte är oskuld kan ha ett ”rent hjärta”. Vad är viktigast?


/jing

2 kommentarer:

  1. Hej Jing!

    Bra text, jag förstod den väl! För att få in dina åsikter lite mer, kan du kanske skriva om vad du skulle ha gjort om du var i Ofelias position?

    Menar du inte att de som är inte oskuld har ett "fult hjärta" och de som är oskuld har ett "rent hjärta" ? Om inte, förklara vad du menar :)

    Bra jobbat! :D

    SvaraRadera
  2. nej, jag menar att en kvinna som är oskuld kan vara elakt medan en kvinna som inte är oskuld är snäll. oskulden är inte viktigast utan att det är hjärtat som är viktigast.

    SvaraRadera