måndag 11 april 2011

Tro & Hopp

Medea:
”Jag mottar ingen tjänst av dina vänner och ingenting av dig. Behåll ditt guld! Av skurkars gåvor har man sällan glädje.”

Jason:
Må alla gudar vittna om att jag vill göra allt till ditt och barnens bästa. Men du försmår det goda du kan få, envetet stöter du din vän ifrån dig. Så får du bara lida ännu mer.”

Jag läser en bok som heter ”Grekisk Litteratur, Dramatik”. I denna bok finns det fem skrivna pjäser om livet under antikens Grekland. Dessa två dialoger kommer från pjäsen ”Euripides”. De handlar om en kvinna, vars namn är Medea som blir erbjuden stulna gåvor från Jason. Jason vill hjälpa Medea och hennes barn men hon vägrar att ta emot hans gåvor.

I antikens Grekland var människornas uppgift att dyrka gudarna och offra till dem. Efter att jag har läst dessa två dialoger förstår jag att Jason tror på guden Hermes. Hermes var son till Zeus som var den mäktigaste guden. Hermes var guden till herdarna, tjuvarna och köpmännen. Jag förstår inte hur Jason kan säga att hans gåvor, är det bästa sättet till att lösa Medeas problem. Medför inte hans gåvor, till ännu flera problem?

Medea säger ”Av skurkars gåvor har man sällan glädje.”. Glädje är en synonymord till lycka och grekernas hopp var att ha lycka och framgång i deras liv. Hon kanske inte ville ta emot Jasons gåva pågrund av att hon trodde att hon skulle inte få någon lycka i hennes liv. Då fanns det inget hopp för henne i livet. Om någon skulle stjäla något och ge det sedan till mig, skulle jag inte ta emot den. Jag kommer aldrig känna en glädje om jag får en gåva som är stulen från någon annan. Istället kommer jag att börja tänka på den personen som har förlorat sin ägodel.

Under antikens Grekland hade kvinnorna inte lika många rättigheter som männen. Männen log steget före kvinnorna. Kvinnorna fick ingen rösträtt, vilket slavarna och invandrarna inte heller fick. Flickorna skulle uppfostras till starka, sunda mödrar. För det mesta var kvinnorna hemma och de gick endast ut några enstaka tillfällen, kanske för att besöka teatern. I staden Sparta som ligger i södra delen av Grekland, hade kvinnorna en bättre ställning än de andra kvinnorna i Grekland. De fick en utbildning, de kunde röra sig fritt i samhället, de kunde äga egna jordegendomar mm.

Om jag kopplar denna fakta till Medeas uttalande, tror jag att Medea vill visa Jason att hon är en stark kvinna och att hon kan hantera sina egna problem med sina egna händer. Hon ville få lycka och framgång i hennes liv och att stjäla något skulle inte hjälpa någonting.

/Sadaf


20 kommentarer:

  1. ser inte riktigt sambanden med tro hopp och kärlek med detta.. <3

    SvaraRadera
  2. Tänk på att kommentarerna skall vara framåtsyftande. Hjälp varandra att komma vidare.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Jag gillar hur din text är uppbyggd, texten är enkel att förstå och jag som inte ens har läst boken förstår (på ett ungefär) vad du skriver om. Du skulle kanske kunna tänka dig att analysera citaten och fördjupa dig en aning i det hela? ”Jag mottar ingen tjänst av dina vänner och ingenting av dig. Behåll ditt guld! Av skurkars gåvor har man sällan glädje.” Vad får Medea att säga detta, utifrån boken och dina egna tankar ?

    Som du skriver så var antikens Grekland troende och de offrade till gudarna. Vad var anledningen till att offra? Var det något obligatoriskt eller något som skulle ge dig ett lyckligare liv? Som Harun påpekade, tänk lite mer med tro,hopp och kärlek. Du har fått med en bit, men det går att förbättras. Bra jobbat ! :D

    SvaraRadera
  5. Bra skriven, Sadaf!
    Det du säg att Medeas vill visa Jason att hon är en stark kvinna och att hon kan lösa sina egna problem med sina egna händer. Jag håller faktiskt inte med det. Eftersom Medeas är väl uppväxt med en miljö där kvinnorna inte får bestämma och säga vad de tycker. Då tror jag under den tiden är det lite omöjligt och konstigt för en kvinna att få sån här tankar väl.
    Och jag tror mer på att Medeas inte tog hjälp av Jason för att det är konstigt att en kvinna får hjälp av en man. I Kristendomen är kvinnan oskuldsfull och mannen får inte ge henne syndiga blickar m.m. Då är det konstigt att en man vill hjälpa en kvinna.
    Eller är inte det så i antikens Grekland?

    SvaraRadera
  6. Du har skrivit bra men mitt tips är att du ska dra mer paralleller till dig själv.

    Jag tycker att det är fel att kvinnorna ska vara hemma och ta hand om hemmet och inte ha någon frihet. Vad tycker du om det?

    SvaraRadera
  7. Tack Shuyue! :D Som svar till dig: Men om en kvinna lever i en miljö där kvinnorna får inte bestämma, tror du inte att hon vill visa att kvinnor är lika mycket värda som män? Varför ska kvinnorna hela tiden tryckas ner? De som levde under antikens Grekland, var inte troende i kristendom. De trodde på de grekiska gudarna som bodde i berget Olympos.

    SvaraRadera
  8. Nahom, jag kommer att uppdatera om det. Tack för hjälpen! :)

    skrikaan: Jag håller med dig! Jag tycker absolut inte att kvinnorna ska tryckas ner och inte ha någon frihet. Jag tycker att kvinnorna ska ha minst lika mycket frihet och rättigheter som män. Jag är glad över att jämställdheten i t.ex. Sverige är hur bra som helst! Tyvärr, är det inte så i vissa länder ...

    SvaraRadera
  9. Mm,Sadaf.jag håller med om att kvinnorna är inte mindre än män, och att kvinnor borde ha mer frihet. Men ändå så förstår jag inte riktigt hur Medeas fick den tanken när det va en sån miljö omkring sig.
    Jag tycker det är typ samman sak när...när någon sa till dig att hon/han tycker att du ska äta en panda. Då kommer du tycka att det är helt knäppt,eftersom du är uppväxt med en samhälle där man tycker att panda är värdefullt djur, och det gör att du kommer aldrig få den tanka att äta en panda eller hur.

    SvaraRadera
  10. Jag tycker faktiskt att det är fel av religioner att ha en sån "regel" att kvinnan ska vara hemma. Dem ska faktiskt ha samma frihet som mannen. Den gamla traditionen tycker jag ska brytas och inte finnas alls!

    Till exempel jag såg i en bok där det stod att en kvinna fick inte ha sex med någon annan än sin man. Om hon hade det skulle hon straffas med döden och stenas till döds. Så sa de religiösa lagarna. För men var det inte lika noga. De kunde ligga med andra kvinnor som inte var gifta och som kanske var prostituerade.
    Det tycker jag är helt fel! Det är ju fortfarande så i vissa religioner.

    SvaraRadera
  11. Skrikaan: Absolut! I vissa länder stenas kvinnor fortfarande. Jag har sett en film som är verklighetsbaserad. Den heter "Soraya M", och den handlar om en kvinna i Iran som blir stenad till döds. För vad? Ingenting! Hennes man började starta rykten runt byn där de bodde om att hon hade varit otrogen, vilket hon inte hade! Men eftersom han var en man trodde alla på honom och därför stenades hon. Otrolig hemsk film! Kan inte fatta hur detta kan hända i vissa länder!?

    SvaraRadera
  12. Det är helt sjukt. Det är jätte orättvist och jag skulle ALDRIG kunna leva så. Jag skulle få panik och få damp som ni vet att jag kan få.

    SvaraRadera
  13. Svar till Shuyue: Jag tycker att ditt exempel hänger inte ihop med Medeas val. Att äta en panda, handlar om att döda ett djur. Att inte ta emot stulna gåvor handlar om att vara en stark person som trots att den behöver hjälp, inte väljer det. När man får problem och vill ha hjälp, då gör man väl vad som helst för att få det? Men Medea vägrar, pågrund av att hon vet att det kommer att bara skapa flera problem. Detta är bara min åsikt om vad jag har förstått om det som Medea sa.

    SvaraRadera
  14. Bra skrivet Sadaf, förlåt om jag hoppar in i eran diskution men jag tycker att ni tar upp väligt viktiga frågor om jämnständigheten mellan män och kvinnor. Jag skulle inte vilja bli behandlad annorlunda eller stanna hemma bara för att jag är kvinna. Ånej. Håller absoult med er , Sadaf och sskrikan. Och sadaf jag gillar meningen "Jag kommer aldrig känna en glädje om jag får en gåva som är stulen från någon annan. Istället kommer jag att börja tänka på den personen som har förlorat sin ägodel." Vad ska man göra om man vet vem ägodelen tillhör? ge den och säga att jag fick den ?! :D

    SvaraRadera
  15. Det är Olivia. glömde de ;)

    SvaraRadera
  16. Då har jag en fråga till dig Sadaf: Vad tror du skälet är att det finns så många stränga regler gällande kvinnor och mer frihet till männen? Visserligen så har det varit en tradition i flera kulturer att kvinnan ska laga maten hemma, tvätta kläderna, städa hemmet och etc. medan pappan skulle försöka försörja familjen genom jobb. Detta kan man tolka hur man vill, dock så tycker majoriteten att kvinnan har ett besvärligare arbete att utföra. Kan detta vara grunden till att kvinnor ej får ha sex med någon annan än sin man? För att kunna stanna kvar hemma och ordna allting i hemmet? Vad tror du är anledningen? Detta blir intressant :D

    SvaraRadera
  17. Hej Olivia!

    Inget att säga förlåt för! Det blir ju roligare med flera personer ;) Om jag skulle veta vems ägodelen egentligen tillhör, skulle jag nog gett den tillbaka, utan någon tveka! Vad skulle du ha gjort?

    SvaraRadera
  18. jag skulle faktiskt ge tillbaka ägodelen till den som har rätt att äga den. Men jag tror att det skulle vara vädligt pinsamt när den frågar varför har du den ?! Och jag skulle fråga den som gav mig ägodelen varför han/hon tog den?! skulle inte du bli misstänksam?kanske de är en mördare, tjuv, släkt ?! :)

    om jag oxå får svara lite till Nahom så visst det finns vissa kulturer som har att kvinnan sköter om hushållet men tror du inte att vi har utvecklas så mycket att man vet att kvinnan också kan jobbba, känna pengar. För på något sätt känns de att dem vill vara i sin trygga "cirkel" och inte utvecklas. Sorry Sadaf om ja inte fick svara , vara bara tvungen :)

    SvaraRadera
  19. Svar till Olivia och Nahom: Jag håller med dig Olivia om det här med kvinnorna! Jag tror att männen är alltid de som står högre upp än kvinnorna. Jag tror inte att det handlar om att inte ha samlag med en annan man, utan jag tror att det var kvinnornas roll att vara en "hemmafru". Idealen av kvinnorna var att de skulle laga mat, ta hand om barnen mm. och idealen av männen var att de skulle jobba, vara aktiva i politiken mm. för att de var starkare. Och fortfarande är det så i nuläget i vissa länder. Bra fråga du lyfter upp Nahom! :D

    SvaraRadera
  20. mmm verkligen, men på något sätt vill jag förändra det sättet som man ser på kvinnor. Men visst män är starkare än vad vi är men vi har även andra förmågar, vi mognar snabbare, men jag skulle faktiskt veta varför vi mognar "snabbare" än vad killar , vad säger du sadaf? /olivia

    SvaraRadera