onsdag 13 april 2011

Tro Hopp Kärlek

Tro Hopp Kärlek


Tro


Tro för mig är ingenting jag kan se eller ingenting jag kan känna. Tro för mig är det som får mig att fortsätta när alla andra har gett upp. Tro för mig är att tro vad som än händer att tro på sig själv och ha modet. Tro för mig är min religion gud sade: Den som vill komma till gud måste tro att gud finns och att han belönar de som verkligen tycker om honom. Tro för mig är en sak som jag tror på hela liver ut och som jag anser är viktigt för mig och som jag anser är sant.


Hopp


Hopp är det jag lever för om inte hopp skulle finnas skulle det inte vara så mycket att leva för. Hopp för mig är att tro, att tro på framtiden. Att hoppas på att saker ska hända. Utan hopp kan jag inte uppleva eller tänka för överhuvudtaget. Det handlar om mål och intresse.


Kärlek


Kärlek är nästan omöjlig att beskriva. Kärlek kan variera från person till person. Men för mig är kärlek att tycka om en person som den är. Att älska är att våga vara den man är och våga lämna över sitt hjärta till den man tycker mest om. Kärlek för mig är att leva livet som man själv tycker. Kärlek är en stark känsla som växer inom mig när dagarna går.


Kopplingar till kristendomen:


Inom kristendomen så får man bara älska en gång och gifta sig en gång men man får inte skilja sig efter att man har gift sig det är viktigt. Kärlek är ett stort begrep inom kristendomen t.ex. gud sade: ”Behandla andra så som du själv vill bli behandlad”. Det är ett viktigt begrep inom kristendomen. Inom kristendomen så är det viktigt att du tycker om gud av hela ditt hjärta. Gud sade: Du ska tycka om mig mer än allt annat på jorden. Men om man kanske tycker om sina föräldrar, kompisar eller något annat så är man inte värd att komma in i guds rike.

5 kommentarer:

  1. Bra text Nardin!
    Jag tycker du ska jämföra mer med olika religioner. Du tror på din religion och du skulle kunna jämföra med en annan religion för att se skillnader och vad du tycker om den religionen. Skulle du kunna leva i den? Vad får dig att kunna/inte kunna det?

    /Erica

    SvaraRadera
  2. bra skrivet, men jag tycker att du ska skriva mer om religion.

    SvaraRadera
  3. Bra skrivet, men håller med Jing och Erica om att du skulle kunna skriva lite mer om religion och kanske jämnföra din religion med någon annan ? Sedan skulle du också kanske kunna skriva lite mer om vad kärlek, hopp eller tro är i din bok. Hur visar din bok kärlek, hopp och tro ?

    SvaraRadera
  4. Hej Nardin!

    Bra skrivet, jag började tänke på det här: "Gud sade: Du ska tycka om mig mer än allt annat på jorden. Men om man kanske tycker om sina föräldrar, kompisar eller något annat så är man inte värd att komma in i guds rike.". Tycker du inte att det låter lite själviskt? Tycker du om Gud mer än vad du tycker om din familj?

    Det skulle vara intressant om du kunde diskutera om detta! :D

    Bra jobbat!

    SvaraRadera