torsdag 14 april 2011

Tro & Hopp

”Att vara eller icke vara - frågan betyder:
är det modigast att tåla ett vidrigt ödes hugg och pilar,
eller att ta till vapen mot ett hav av plågor
Och dräpa dem beslutsamt? Att få dö att sova inte mer,
Och tro att sömnen gör slut på hjärtats värk.”

Det här är en bekant citat som nästan alla har hört, det här citat är en liten del av alla Hamlets replikt i repliken kan man se att Hamlet vet inte om han ska uthärda ödet eller att motstå och slåss mot ödet. Men vilken är bättre att dö kommer det vara slutet?
Hamlet vill tro att om man dör så är det slut men han kan inte dö inte om han inte har hämnats
Han kan inte bara dö, kommer döden verkligen göra så att det inte gör ont, nej det tycker inte jag. Döden kanske gör att du inte känner smärta men kommer du verkligen känna dig lycklig om du dör?

Tro och hopp i kristendom, tro till gud att gud kan befria människor från ondskan, lida och kan ta oss till en bättre värld. När man har tro så hoppas man, man hoppas att gud kan förlåta mig och befria mig och ta mig till en bättre värld. Jag tycker att kristendomen utgår från tron till Jesus, om människorna inte trodde på Jesus då skulle inte kristendomen finnas.

Jag tycker att tro och hopp hänger ihop för att man ska ha tro för att sen ha hopp om det.
Tro och hopp för mig är en vilja att fortsätta, ett mål så att man kan ha nåt att jobba mot, när jag har ett tro till nåt så hoppas jag att det ska gå bra . Om jag inte hade det så skulle det vara meningslöst i mitt liv jag skulle inte kunna leva bra.

/jing

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar