torsdag 14 april 2011

Kristin - kärleken och uppväxt

" sonen och fadern fattade spjuten, Spände sina brynjor, med svärd sig gjorde hjältarna redo rustade till kampen." Detta citatet eller dikten eller vad man nu ska säga hittade jag i min bok. Min första tanke som kom upp i min hjärna var hur uppfostrades man som son på medeltiden ? Var det tufft eller var det lätt ? Hur var det att vara man och hur var det att vara kvinna ? Hur var kärleken då ? Att växa upp på medeltiden kunde både vara tufft och mindre tufft. Som man behövde man lära sig hur man skyddade sin familj på bästa sätt men ändå vara redo att gå ut i krig så fort de kallade på en. Kärleken mellan familjen var stark. Man kämpade tillsammans för att överleva, man uppfostrade sina barn och viste att familjen var den som stod en närmast. Hur var det att vara barn? Det finns en teori som säger att de vuxna behandlade sina barn som små vuxna människor. Men det finns bevis att barn på medeltiden var som var barn idag, de lekte och stojade som vilka barn som helst gör men spädbarnsdödligheten var mycket hög. Det var olika slagt sjukdomar och hårda levnadsvillkor som gjorde att det tog många barns liv. Aga på barn förbjöds i Sverige år 1979 vilket kunde betyda att gjorde du inte som dina föräldrar sa kunde du åka på stryk. De barn som dog innan det blev döpta fick inte begravas på kyrkogården eftersom man trodde att odöpta barn inte hamnade i himmelriket. Så dop var något jätteviktigt. Att ha föräldrar som inte var gifta eller pappan som inte erkände att han var fadern kunde betyda en stor skam och utstötthet, både för barnet och mamman. Men för de barn som överlevde spädbarnstiden fick leka och vara barn tills det var mellan 10-12 år för sedan var det dags att uppfostras på vuxenvis. Det kunde vara att man då fick uppgifter på gården om man bodde på lander, mjölka kor eller valla får. Men de barn som var barn till de rika föräldrarna, adelsmännen eller kungen levde annorlunda. Det fick inte bestämma vem de skulle gifta sig med. Det bestämde föräldrarna eftersom det behövde gifta sig med någon som kunde föra deras arv och makt vidare. Att vara man på medeltiden: Man kan tro att männen var de som hade det bättre än kvinnorna och bestämde allt över sin familj. Det var inte så roligt att vara man egentligen på medeltiden. Hade man som son en far som var bonde, blev man bonde själv, hade man son en far som var skomakare, blev man det själv. Var man tiggare hade man möjligheter att skaffa sig ett yrke som blandannat hantverkare, bonde eller soldat. Men det var inte så att du fick gå på en anställningsintervjuv direkt, utan du behövde kämpa och ta tag i ditt liv. Det var svårt att bilda familj om man var tiggare eftersom man kunde inte då erbjuda sin hustru trygghet. Något männen inte fick bestämma över var om det behövde kriga eller inte. Eftersom alla vuxna män var skyldiga att ställa upp för landets försvar om det så behövdes. Som man uppfostrade man sin son vid tolv års åldern och gjorde han beredd inför den vuxna framtiden. Han lärde sin son hur man använde vapen, hur man jagade mat och om olika jobb. Att vara kvinna på medeltiden: Kvinnans uppgift var först och främst att ta han om vardagssysslorna såsom att städa, laga mat och ta hand om barnen. Kvinnan hade ingen stor makt i hemmet utan det var mannen som hade det. Men det var inte jättetufft att vara kvinna på medeltiden. Som jag skrev, det man behövde göra var mest att städa huset och gården. Uppfostra barnen och ta hand om dem och sist laga mat till hela sin familj. Hur kopplar jag detta till min dikt och kärlek ? Som jag skrev högst upp så kopplar jag min dikt till kärlek eftersom kärlek kan vara så pass mycket olika saker. Familjen var något som de flesta hade och som stod en närmast om hjärtat. Det kämpade varje dag för att överleva tillsammans och uppfostra sina barn. Sedan skrev jag fakta eftersom man kanske vill veta hur det var att vara man på medeltiden eller hur det var att vara vinna eller hur det var att vara barn. Men som jag skrev så srev jag att var man på medeltiden så var man barn till 10-12 års åldern. Vad är det för skillnader idag och vad tycker jag ? Det är mycket skillnader mellan att ha en familj på medeltiden som idag. Idag så har kvinnan mer makt i samhället men männen har ändå lite mer. Jag tycker att detta inte är okej eftersom jag tycker att det ska vara så att kvinnan har lika mycket makt i samhället som männen. Idag behöver vi inte heller kriga för vårt samhälle, kvinnorna stannar inte hemma hela dagarna och bara städar, lagar mat och uppfostrar sina barn, utan idag jobbar både kvinnor och män. Både tjejer och killar går i skolan och det är gratis här i Sverige vilket är jättebra. Det är inte många som tänker på att vi får gå i skolan helt gratis, skolan utbildar oss och gör oss redo för att gå ut i samhället och jobba och att vissa verkligen sumpar den otroliga chansen. I vissa länder får man inte ens gå i skolan, de kan varken läsa eller skriva. Men sen finns bortgiftning kvar. Inom islam är det vanligast att man gifter bort sina döttrar, jag säger nu inte att alla gör det. Jag såg en dokumentär om en tjej som var 12 år giftes bort för 50 getter (en get var värd 250 kr). Jag tycker det är skrämmande hur man kan gifta bort sina barn sådär eftersom jag tycker att man ska gifta sig med den man verkligen älskar och ens föräldrar ska inte behöva bestämma vem man ska gifta sig med. kärlek för mig. För mig är kärlek så pass mycket olika saker. Det kan vara kärlek till familjen som jag har skrivit om, kärlek till sina vänner, kärlek till en speciell person, kärlek till sitt intresse osv. Olika människor har olika uppfattningar vad kärlek betyder. För min är kärlek min familj, mina vänner och djur. Eftersom det är det som ligger närmast om hjärtat för mig. Hur skulle du beskriva vad kärleken för dig är ? Är det något påhittat ord eller är det ett ord som verkligen betyder något ? Hur tror du det skulle vara att bli tvingad bortgift och tycker du det är okej att länder fortfarande gör såhär ?

4 kommentarer:

  1. problem med styckindelning igen !

    SvaraRadera
  2. bra text :) sorligt att barn inte kan vara barn vid en sådan ålder. Hur kommer det sig att barn dog så tidigt?

    SvaraRadera
  3. Tack Olivia !

    Jag skrev det där uppe men det berodde på att sjukdomar spreds fort under den tiden och gjorde så att många inte överlevde. Det fanns inga direkta mediciner eller hjälpmedel för att man skulle kunna hjälpa dem att överleva.

    SvaraRadera
  4. nä det är sant, vi var inte så utvecklade då under den tiden med medicin och allt :D

    SvaraRadera