torsdag 14 april 2011

Tro, Hopp och Kärlek

Utan tro, hopp och kärlek skulle livet bli så meningslöst, enligt mig skulle man inte ha något att leva för om inte detta existerade. Det finns många saker som är tro,hopp och kärlek. T.ex. familj, vänner, friidrott, fotboll etc. Som i t.ex. friidrott tror jag att jag kommer uppnå mina mål och bli så bra som jag kan bli, jag har hopp i friidrott att jag kommer lyckas och bli en framgångsrik löpare och jag har kärlek till sporten. allting som jag har tro,hopp och kärlek i är viktigt för mig och jag behöver det för att jag ska må bra och vara glad. Jag har läst boken "Gullivers resor" skriven av Jonathan Swift och den är skriven under upplysningsepoken. I boken försvinner Gulliver till ett annat land som är väldigt annorlunda eftersom alla ar mycket mindre än han själv. När han berättar för vetenskapsmännen i landet att det finns ett land där alla är lika stora som honom skrattar de bara och säger att han hittar på allt och att han har fallit ner från en stjärna eller månen. Jag tror att författaren vill säga att vetenskapsmän kan ha fel ibland och inte vill erkänna att dem har fel, men om det hade varit deras kung som hade sagt att det var så hade dem tyckt att det skulle vara helt logiskt eftersom kungen har mer makt och dem vill inte lyssna på "små folk". Senare i boken åker Gulliver ut på ett annat äventyr där han kommer till ett land där det finns jättar och där är han liten. Först visar dem upp honom och då köper drottningen honom och då får han bo på slottet. När han är i slottet frågar kungen honom många olika saker om England och undra varför man gör olika saker. I boken kan jag hitta tro, hopp och kärlek i Gulliver när han längtar hem efter sin fru och sina barn. han tror att han kommer att kunna ta sig hem igen, han har hopp om att han ska få träffa dem och han har kärlek till dem och han älskar dem mest av allt. Jag är agnostiker vilket innebär att jag inte tror på någon religion men accepterar att andra gör det, jag accepterar att andra tror på en religion och jag kan förstå att de gör det. Jag tror på veetenskapen eftersom att det som de säger har de bevisat och det låter logiskt. Jag tror inte på kristendomen för att det känns så orealistiskt att en "person" ska ha skapat världen och att de alltid anpassar sig efter vetenskapen, när vetenskapen bevisar något ändrar kristendomen på sig.

3 kommentarer:

  1. Bra och viktiga argument för tro, hopp och kärlek. Du skriver att det får dig att bli glad och må bra, kan de påverka dig negativt?

    SvaraRadera
  2. jo, om jag misslyckas med något eller att någon sviker mig kommer all min tro,hopp och kärlek för något/någon att krossas. Jag skulle må mycket dåligt men jag skulle blicka framåt och hitta något nytt att glädja mig åt.

    SvaraRadera
  3. Bra kopplingar mellan dig och boken. Du skulle kunna skriva lite om religion utifrån boken och sedan avsluta med de slutet som du har just nu.

    SvaraRadera