torsdag 14 april 2011

Tro för en agnostiker

Tro, vad är tro? Är de att man tror på gud, sin familj, sin förmåga?
När jag väl hör ordet tro tänker jag på att jag tror på min familj och vänner, att se dem klara av livets svårigheter. Självklart tror jag på mig själv att jag har förmågan men en del av den förmågan är från mina vänner, min släkt, lärare, allt. Det är dem som har hjälp mig utvecklas och lärt mig om livet men så klart förändrar man som person och ju äldre man blir ju mer ser man och man får själv bestämma vad man ska tro på.
I en del av boken Doktor Glas kommer fru Gregorius tillbaka till doktorn men hon såg ännu mer förskräcklig ut än vad hon gjorde förra gången hon kom på besök.
Förra gången sa hon att sin man var en av dem bättre, han gjorde henne inget illa och behandlade henne väl. Frun hade bönat och bett om att doktorn skulle prata med hennes make och de hade han gjort. Var det så bra att doktor Glas bara ljög rak i ansiktet mot pastorn om att hans fru hade en sjukdom som handlade om att man inte rörde varande.

”Inatt tog han mig med våld. Så gott som med våld”

Det var de Fru Gregoius sa till doktorn när hon satt i hans patient rum. Kanske det då inte var att säga att frun hade en sjukdom som gjorde att han tog hennes med våld. Hon sa även att hon var gjord att trampas på, är det hennes öde och det har blivit att hon har börjat trott på att hon har blivit gjort för att trampas på.
Fru Gregoius växte upp ett lyckligt liv, folk gillade henne och hon gillade folk men hon väckte upp i ett kristet hem. Men för henne var inte att kyssas någon synd och de fick henne en dag att se guds tecken när pastorn hade bett om att hennes hand. Innan hon hade sett guds tecken hade hon sprungit ifrån den mannen hon älskat.
Det kanske är därför att hon tror nu att hon är gjort att trampa på. Jag tror att tro är en viktig del i livet. För att man måste kunna tro på något för att överleva enligt mitt perspektiv eftersom du måste kunna tro för att utvecklas ex; jag tror jag klarade av mattetestet. Det kan en sorts tro, fast ett sådant som förbättrar självförtroendet. / / Olivia

Bok: Doktor Glas av Hjalmer Söderberg
Epok: Realismen

2 kommentarer:

  1. Bra skrivet Olivia! Du skriver allting i en väldigt bra ordning, med väldigt tydligt och bra språk.
    Du skriver att "ju äldre man blir ju mer ser man och man får själv bestämma vad man ska tro på" men är det verkligen sant? Skulle det kunna vara tvärtom?

    SvaraRadera
  2. tex i muslimen får man bestämma om man vill ha sjal efter sin första mens eller hur?! Men ju äldre man blir ju mer ser man och kanske inte för dem som förtränger men vissa religionen får man inte bestämma vad man ska tro på :)

    //Olivia <3

    SvaraRadera