tisdag 12 april 2011

Tro Hopp &Kärlek i Antikens Värld

”Den som är överlägsen i kraft och segrar i kampen, han får ta med till sitt hus både kvinnan och allt vad hon äger.”
Meningen kommer ut från boken Iliaden, är skriven av Homeros, den utspelades under Antikens tid.


Meningen visar att under antiken Grekland är kvinnor och män inte lika värda. Männen kan bestämma över kvinnor. Kvinnan i meningen heter Helena, är dotter till Zeus och Leda. Är gift med Menelaos, men sedan blev enleverade av Paris. Är anledning till varför kriget börjades. I boken visar om att Helena hade varit tillsammans med olika personer och haft sexuella förhållanden med dem. Och att män brydde sig inte mycket om att hon var oskuld eller inte. Och jag tror det är för att de vill bar ha hennes skatt och inte är kär i henne. Det är därför de inte brydde sig om det.


Inom grekiska historia visade att de är mycket fri och öppet inom ämnet kärlek. Alla gudar och människor har mycket älskare. De mest kända historier om Zeus är hans kärlek historia. Zeus är kung av gudarna och himlens hälskare. Han är gift med sin syster Hera. Samtidigt var han tillsammans med sin andra syster Demeter. Och andra gudar t ex. Leto, Maia, Mnemosyne mm. Plus andra människor t ex. Leda, Elektra OSV.


Jag tycker att det vissas att kärlek är mycket fri för dem. Det visar att de har en stor kärlek om makt och pengar. Samtidigt visar de inte mycket kärlek med familjen och sin husfru. Jag tycker om man ska var kär i en person kan man inte vara kär i andra personer samtidigt. Vilket de Grekiska Gudar och folket inte gör. Därför tycker jag att både gudar och människor är inte kär i sitt par och sin familj. Jag tycker inte om deras kärlek inom boken och grekiska historia. Däremot tycker jag att kärlek inom Kristendom är mycket nära om det kärlek jag vill ha.


”Du skall älska Herren, din Gud, med hela ditt hjärta och med hela ditt förstånd. Du skall älska din nästa som dig själv”
Det är en av det viktigaste budet inom Kristendom.
Inom Kristendom pratar man mycket om att du ska älska sin Gud och din nästa som dig själv. Jag håller faktiskt med det här budet. Kristen visar deras kärlek till Gud genom att ber varje dag, vissa ber till och med innan de äter. Man ser deras respekt för Gud inom att allt viktiga saker händer i kyrkor. De döper sitt barn i kyrkan. De har bröllop och begravning i kyrkan. I gamla tid i Sverige har man skolavslutning i kyrkan och man har en lektion som bara handlade om Kristendom. Relation med familjen pratar man mycket om att man inte ska ljuga och vara otrogen. Vilket Grekiska folket inte gör.

För mig tycker jag att kärlek är en av de viktigaste saker i livet, och det delas in i olika grupper. Den viktigaste kärlek är kärleken till familjen. För att jag tycker det är mycket viktigt att man ha en bra förhållande med familjen. För att det är familjen som alltid stå bakom dig och hjälper till. Du kan alltid komma tillbaka till din familj när som helst, familjen tar alltid emot dig oavsett vad det hade hänt och vad du har gjort. Vi födds, och det är din föräldrar och familjen som tar hand om dig tills du blir stor och kan tar hand om dig själv. När vi har blivit stort och hade skaffat nytt liv och hade varit ute i samhälle, kanske har en nytt familj, men ändå kan vi komma tillbaka till din familj, för det är familjen som alltid finns kvar. en plats där din familj finns är alltid en hem för dig, hem är en plats där du alltid kan komma tillbaka och villa, du är alltid välkomna oavsett hur gammal du är.


/Shuyue

Antiken

7 kommentarer:

  1. Hej Shuyue!

    Det var väldigt bra skrivet av dig! Som ett tips är att skriva mer om dina egna tankar och åsikter om kärlek. Vad är kärlek för dig? Hur är din kärlek till din familj, hur skulle relationen vara med din familj om du inte hade visat mycket kärlek?

    Annars var det jättebra Shuyue! :D

    SvaraRadera
  2. Sadaf,
    Tack för tipset,nu har jag skrivit liten mer vad jag tycker också. (*^__^*)

    SvaraRadera
  3. Superbra Shuyue! Jag håller helt med dig om att familjen är den viktigaste kärleken! :D

    SvaraRadera
  4. Bra skrivet Shuyue.
    Du skriver att du tycker man endast kan vara kär i en person vilket jag anser är fel. Man kan känna kärlek för en vän, för ens familj, för ens djur. Kärlek har väl inga gränser? Kärlek är dessutom inget man kan rå för så därför tycker jag inte man kan tycka det är fel att vara kär i flera. Sen som Sadaf sa, skriv med lite personligt det skulle bli mycket roligare att läsa då :)

    SvaraRadera
  5. Okej. Sara, jag ska tänka på att jag ska ha mer egna tankar också nästa gång.
    Men en sak är att det jag sa ”att man kan inte blir kär i olika personer samtidigt” menar jag kärleken mellan 1 partner, kärlek till den peson som du vill leva tillsammans med, skaffa nytt liv, och leva tillsammans hela ditt liv. Själv klart kan man bli kär i flera personer och saker samtidigt. Men det är inte den kärlek som jag menar i den meningen.
    Vet du ungefär vad jag menar nu:)

    SvaraRadera
  6. Jo, jag förstår vad du menar. Men tycker fortfarande man kan vara kär i flera. Kärlek är en känsla, inget du kan gå runt och bestämma. Sen så gäller det såklar att vara ärlig. Ärlighet är ju grunden i kärleken.

    SvaraRadera
  7. Jodå, Sara,jag håller med dig att ärlighet är grund i kärleken. Men jag tror att det finns inga kärlek är ärlig i alla sätt och viss. Alla har ljugit någon gång, det kanske var med fritt, eller ljuger man för att vara snäll och andra ska inte mår dåligt av det:)

    SvaraRadera