torsdag 14 april 2011

Designat min egen tro

Julie eller den nya Héloise, utspelar sig i Frankrike på 1700-talet (upplysningen). Hur var upplysningen? Vid den tiden blev befolkningen mer politiskt medveten, bättre ekonomi, nya idéer och nytt tänkande. Det var främst kristendomen som gällde på den tiden. Unga kvinnor giftes bort och det var absolut förbjudet att vara otrogen, osv... Idag är kristendomen världens största religion (ca 2 miljader är kristna i världen), och den ligger tvåa på listan som "snabbast växande religionerna". 80% av den Svenska befolkningen är medlemmar i den Svenska kyrkan idag. Trots det, så är det inte många som är så speciellt religiösa. Mindre än 2 % av dessa 80% besöker kyrkan på söndagar, så få hade det aldrig varit för några århundraden tillbaka. Även om majoriteten av Sveriges befolkning är kristna är det inte många som tror på bibeln. Vilket säkert beror på att det är mycket som har förändrats. 70 % av barnen i Sverige döps och 50% gifter sig i Svenska kyrkan... Jag kan ge en massa siffror och tråkig statistik, men det ger ändå inget svar på varför Sveriges befolkning har förändrat sin tro inom kristendomen. Varför har det blivit så? Jag tror att det finns många anledningar men bl.a. att vi har större kunskaper idag. På den tiden som bibeln skrevs trodde vi att jorden var platt. Det vet vi nu att den inte är, likasom att Jesus kunde fara upp i himlen.. helt ologiskt. Jag är en blandning av agnostiker och kristen. Det är ganska svårt att förklara, eftersom att det just inte går att förklara. Jag är inte helt kristen eftersom att jag gillar inte att någon talar om för mig hur jag ska leva och vara, sedan tycker jag att vissa delar är lite överdrivna. Jag ser på mig som kristen eftersom att jag har döpts och firar de kristna högtiderna. Däremot tror jag inte på gud, men jag tror på dess symbol. Att hamna i helvetet eller himmeln är inget som jag tror på, men jag tror på dess mening. Att om vi ljuger, och sådant så kanske vi inte lever ett sådant bra liv-helvetet- och sedan tvärtom med himmeln. Jag skulle inte kalla min tro inom kristendomen för religion, snarare en livsstil som jag själv designat med inspiration av det som jag håller med om från kristendomen. Jag har strörre respekt för religionen idag när den är mer utvecklad, ex. som att homosexuella får gifta sig idag i den Svenska kyrkan. Vad tro och hopp är för mig? Det är inte min religion eller hoppet om att jag ska klara morgondagens prov... Det är allt det och lite mer, allt som jag levde, lever och ska leva för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar