torsdag 14 april 2011

Tro Hopp Kärlek

”Jag är nu Eders Majestäts undersåte och ödmjuke tjänare. Men vågar jag be Eders Majestät in n ynnest – att få behålla Glumdalklitsch hos mig? Hon har alltid vårdat mig med största omsorg och vänlighet. Kan hon...."

Detta är ett av de få citaten som jag hittade i boken, Detta citat beskriver en del av hur det såg ut under epoken upplysningen, (hur en person hade makten över ett helt samhälle och hur de som var under följde).
Jag tror att syftet med den här boken var att man skulle visa att olika personer från olika samhällen, utseende etc. ska kunna leva och ha tillbringa tid tillsammans. Det som jag tyckte visade en bra bild över hur det var va när de frånbörjan försökte att hålla Gulliver utanför dem, fast när de tillslut förstod att han var hjälpsam så gav de honom frihet. Jonathan Swift visar i den här boken vad det är han vil förändra i samhället, jag tror att han skulle vilja ha mer, men med tanke på vilken tid han levde på, så visar boken vad han ville skulle förändras.

Tro, hopp och kärlek är ett av de viktiga punkterna som har följt med oss genom historien. Än idag påverkar det oss mer än vad man tror, tänk bara på skolmaten varje dag. De flesta tror jag inte tänker på att de hoppas att det blir bra mat idag och resten av din tid i skolan. För mig är tro, hopp och kärlek utgångspunkten, eftersom att det är det som står till grund för dagens mig. Ex. om jag inte skulle tro att jag skulle orka gå i skolan i så många år som jag har gjort nu, skulle jag nog inte ha varit som vad var idag.

För mig är religion ett viktig punkt, eftersom att jag sedan liten redan haft "gud" hemma hos mig. Ifall jag skulle bli agnostiker eller ateist skulle jag få en massa problem, speciellt från min farfar. Jag själv tror inte helt på gud, fast till en viss del. Gullivers resor skrevs under 1700-talet, och på den tiden var kristendomen störst i europa och i england där boken skrevs. Det är därför folket inte kunde säga så mycket, för att alla nästan var troende. Hade samma sak hänt idag, skulle kungen aldrig haft den makten som han hade under upplysningen eftersom att religionen inte styr samhället lika mycket.


1 kommentar:

  1. Bra och genomtänkt text! :) Men du glömmer bara stor bokstav och såna där små slarvfel, men bra text iaf!

    SvaraRadera