torsdag 14 april 2011

Renässansens litteratur

Boken Renässansens litteratur, är till skillnad från merparten böcker ej skriven av en författare, utan är en bok som har samlat brev och liknande från flera olika personer från tidsepoken renässansen. Ett bra exempel är Martin Luther, personen som initierade den protestantiska reformations. Luther predikade att frälsning inte följer av goda gärningar utan är en fri gåva av Gud som endast åtnjutes av nåd genom tro på Jesus som har sonat våra synder. Luthers tro utmanade påvedömet och den romersk-katolska kyrkan.

"Jesus Kristus vår Gud och Herre, dog för våra synder och uppstod igen ifrån de döda för att ge oss nåd" (Romarbrevet 3:24-25. ). Detta står i Bibeln och var en av Martin Luthers grundtankar. Inom Kristendomen så är dock alla ej enhälliga gällande detta uttal. Jesus Kristus ansågs vara Guds son, frälsaren enligt de ortodoxa och det skapades flera konflikter där Martin Luther blev den utstötte.

Jag själv, som är döpt kristen och tror på Gud, anser att vissa uttal i bibeln och av Luther är övermåttliga. Jag är troende och tror på Gud, men tror ej på religion. Jag vet ej vad det kallas men jag anser att religion skapar för mycket konflikter och krig istället för att skapa fred och kärlek. Jag är verkligen inte ateist, jag tror att tro och hopp kommer från Gud, som är min vägledare till ett lyckligt liv. När folk frågar mig om jag har fått någon form av bekräftelse av att Gud finns, så fann jag inget svar som är identisk för alla. Gud har gett mig konfirmation genom mina föräldrar, han har gett mig vägledning genom att ge mig hopp att lyckas, att allting kommer bli bra igen. Människan är inte perfekt, vi gör fel. Den enda perfekta är Gud. Jag lever dock inte särskilt religiöst, bland annat så går jag inte till kyrkan varje söndag, då jag inte känner att jag får ett starkare band med Gud genom gudstjänst. Dock så finns det vissa fördelar med samlingar av folk med samma religion. En stor gemensamhet skapas vilket många tycker om, dock så tycker jag att de negativa sakerna i religion överväger de positiva delarna.

De tre livsviktiga begreppen, tro, hopp och kärlek. Utan dessa tre saker så tro jag ej att någon människa kan leva lyckligt livet ut. Tro och hopp hör ihop, de behöver varandra. En människa behöver tro för att ha något att lita på, något att kunna luta sig tillbaka på. Hopp är för mig tron på att något kommer gå bra, att jag kommer lyckas i framtiden. Att t.ex. hoppas på att man får alla rätt på ett matematikprov. Kärlek är något mycket viktigt för mig. Kärleken mellan mig och mina vänner, kärlek mellan mina föräldrar och jag, kärleken mellan mig och min flickvän, ja det finns flera exempel. Vad precis kärlek är olika från person till person, så det är ingen idé att ni får reda på mina idéer angående det. Dock så finns det folk som frågeställer "vad är anledningen till att vara kär, när man i slutändan ändå blir hjärtkrossad och sårad" och mitt svar är ett välkänt citat: " lär dig livets stora gåta, älska, glömma och förlåta." Med detta så menar jag att man måste tänka successivt och vara förberedd på att bli sårad. Man måste förlåta för att sedan kunna börja om igen. Trots allt, förhållande brukar oftast inte vara för evigt?

/ Nahom Ogbazion

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar