torsdag 14 april 2011

Kan inte bestämma mig

Ingenting men något

Tro, hopp och kärlek är ord som utformas genom dina ögon, dina erfarenheter och dina handlingar. För mig betyder de inget än, kanske för att jag inte riktigt har fått kläm på det än. Jag tror på vad jag vill och det kan ingen ske för. De må kunna tortera mig i mitt rum men min fantasi är det dem ej kan tygla. Vad jag vill säga är att tro är vad du tror på och ingen annan kan bestämma över din tro. Tro är i princip inget ord. Likaså kan vi säga om hopp och kärlek. De är otyglade bestar som du själv måste tygla. Låt ingen annan tygla dem åt dig för då förstår du fortfarande inte vad som menas. Det viktiga dock är att inte släppa lös bestarna för det är då konflikter uppstår. Din tro är precis som två hundar som möts på gatan. De kan skälla ut sina åsikter hur mycket de vill utan att någor händer men när de går nära blir de okära.

Don Quijote är en bok där författaren Miguel de Cervantes Saavedra har visat vad han tycker och känner. Jag förmodar att han är en kristen man då majoriteten av folket i Spanien på 1500-1600-talet hade denna tro. Hans texter är fulla ord från gud men kanske kunde alla dessa fraser på denna tid. Nuförtiden har vi den moderna vetenskapen som tankegrund men då hade dem inget annat än religion. Religion finns i denna bok och det ser man tydligt, både i Servantes ord och samhället runt om.

Han är en författare som verkligen skriver vad han tycker och det ser man i hans förord. I förorden ser man en självsäker ton som beskriver vad boken handlar om, den handlar om hans liv och om hur han blev slängd i fängelse för det han sade. Han ger igen med denna bok och det görs med en riddarhistoria med en nypa ironi i.

Vad det gäller hopp så är det en instinkt, du har det vare sig du gillar det eller inte. Din hjärna tänker hela tiden och du kan inte stoppa den. Jag håller alltså inte med Harun i hans påstående:

''Hopp är enligt mig ett Disneyuttryck'' Han menar på att världen inte är så bra som den ser ut att vara och att ''hopp'' inte existerar. Enligt mig så har man alltid hopp och jag håller i viss mån med Harun om att Disney's filmer är lite förgyllna men det är viktigt att ha hopp för annars kan du falla i depression. Tänk dig en boxningsmatch(eller fotboll för den delen) där du ligger under med några poäng när det är en minut kvar, istället för att ge upp varför inte hoppas och fortsätta kämpa?

När vi kommer till kärlek har jag inget att säga, det är en känsla som kanske inte går att beskriva och den är endast individuell. Att jag skulle beskriva den skulle enligt mig vara meningslöst eftersom att du inte skulle förstå den och för att jag kanske inte känner kärlek utan bara glädje. Jag vet alltså inte.

Non bene pro toto libertas venditur auro.-Liberty is not well sold for all the gold.

1 kommentar:

  1. Mycket välskrivet denny, visste väl det när det gäller dig...
    Hursomhelst så håller jag verkligen med i om otyglade best delen. Så sant som det är sagt.
    Det skulle dock vara kul att se vad dessa bestar betyder för dig? Vad betyder tro hopp och kärlek för dig?
    Väldigt intressant text dock!

    SvaraRadera